Electrické bicykle pod prísnym dohľadom holandskej polície

Elektrické bicykle sa stávajú čoraz populárnejšími po celom svete aj v cyklistickej komunite. Jeden z týchto dôveryhodných miest je aj holandská cyklokomunita. Polícia tam prísne monitoruje rýchlosť a výkon niektorých e-bicyklov pomocou mobilného podvozku dynámomera. Je to možno jediný prípad v histórii, keď si niekto želá, aby dynomera ukázal oveľa nižšie hodnoty.

Holandsko uplatňuje prísne zákony týkajúce sa výkonu a výkonu e-bicyklov. Na prvom mieste nesmú vytvoriť viac ako 250 wattov výkonu. Táto hodnota je už viac ako dokáže priemer človeka vyvinúť počas jednej hodiny na obyčajnom bicykli. Okrem toho nemôžu ponúkať asistenciu cez 25 km/h (15,53 mph). Ak e-bicykel prekročí niektorý z týchto limitov, je považovaný za nezákonný na verejných cestách.

Napriek týmto obmedzeniam hlásia miestne správy, že mnohí upravujú svoje e-bicykle tak, aby boli schopné prekonať zákonnú normu. Esther van Garderenová, riaditeľka Fietsersbondu (Zväz cyklistov), povedala Guardianu: „Problém nie sú bežné e-bicykle, ale stále viac tunených bicyklov, ktoré sú v podstate nelegálne mopedové bicykle. Od januára musia v Holandsku používatelia mopedov nosiť prilbu a mladí ľudia to nemajú radi. Okrem toho musia mať 16 rokov a vodičský preukaz, ale nelegálne „tučné“ bicykle sa jednoducho predávajú a mladí ľudia do 16 rokov ich používajú na cestách s rýchlosťou 40 km/h bez prilby. To nie je povolené, ale nie je tu žiadna kontrola.“

Preto je holandská polícia teraz vybavená 247 novými prenosnými mobilnými podvozkami dynamometrov po celom území. Jedna vec je vidieť rýchly pohyb e-bicykla, ale vedieť istotne, že je príliš výkonný, je úplne iná vec. Zrejme to už robia aspoň 15 rokov, ale tieto nové jednotky sú nové a vylepšené.

Policajti reagujú na alarmujúcu štatistiku. V roku 2022 bol v krajine zaznamenaný historicky najvyšší počet fatalitných cyklistických nehôd. Polícia uvádza, že tento počet stúpa v súlade s rastom používania e-bicyklov, takže zavádzajú prísnopostihovaciu politiku. Jedna správa z obdobia, keď sa e-bicykle prvýkrát stali legálnymi v holandských cyklochodníkoch (2018), by mohla vrhnúť nové svetlo na túto štatistiku. Autor mal osobné skúsenosti z jazdy v krajine a jeho správa si zaslúži zamyslenie.

Z môjho skúseného jedného jazdného ladenia na luxusnom a tichom e-bicykli je jedna vec určitá: ostatní vás zle odhadnú. Mnohokrát sa mi stalo, že autá sa mi vynorili z ničoho nič pred cestu, cyklisti neočakávane prešli predo mnou cez cestu a chodci vyskočili pred mňa, pretože si zle odhadli moju rýchlosť dvakrát. A to sa týka len obyčajných pedelecov. Keď sa dostaneme od 25 km/h na 45 km/h, je oveľa ťažšie odhadnúť rýchlosť. Navyše, tieto bicykle sú tiež ťažšie. Pri týchto rýchlostiach môžu spôsobiť vážne poškodenie.

Tí, ktorí porušujú zákony týkajúce sa e-bicyklov, čelia minimálne varovaniu, ale môžu byť tiež pokutovaní sumou 290 eur ($ 312 USD) už pri prvej porušovanej norme. Druhé porušenie by prinieslo rovnakú pokutu, ale tí, ktorí budú chytení tretíkrát, riskujú straty svojho e-bicykla.

Dňa streda 7. februára policajti pokutovali päť osôb počas približne dvoch hodín. Podľa portálu NLTimes povedal hovorca, že ľudí šokovala výška pokuty. Možno som neznalý zahraničných dopravných pokút, ale zdá sa mi trochu zvláštne načúrať niekoho touto pokutou, ktorá je vyššia ako niektoré rýchlostné pokuty tu v USA.

Zároveň treba podotknúť, že v Holandsku je cyklistika všeobecne viac regulovaná. Napríklad majú zákony o jazde na bicykli a používaní mobilného telefónu. Používatelia e-bicyklov a e-skútrov nemôžu byť pod vplyvom alkoholu. Zohľadňujúc skutočnosť, že policajti pokutujú tých, ktorí majú elektrické bicykle, robí z nich to ultimátnych vtipálek?

Fotografia: Holandská polícia

Hlavné otázky zo zdroja:

1. Ako sa holandská polícia snaží monitorovať rýchlosť a výkon e-bicyklov?
2. Aké obmedzenia platia pre výkon a rýchlosť e-bicyklov v Holandsku?
3. Aký problém zaznamenávajú miestne správy s upravenými e-bicyklami?
4. Prečo holandská polícia zavádza prísnopostihovaciu politiku voči porušovateľom zákona týkajúceho sa e-bicyklov?
5. Aké sú možné pokuty pre porušovateľov zákona týkajúceho sa e-bicyklov v Holandsku?

Kľúčové termíny:

1. Elektrické bicykle – bicykle poháňané elektromotorom, ktoré poskytujú asistenciu jazdcovi pri šliapaní pedálov.
2. Mobilný podvozok dynamometra – zariadenie na meranie sily a výkonu e-bicyklov.
3. E-bicykel – skratka pre elektrický bicykel.
4. Tunené bicykle – upravené e-bicykle, ktoré sú schopné prekonať zákonné obmedzenia pre výkon a rýchlosť.
5. Cyklochodník – druh trasy alebo chodníka určený pre cyklistov.

Navrhované súvisiace odkazy:

1. www.fietsersbond.nl – Webová stránka holandského Zväzu cyklistov, ktorý sa zaoberá témami a informáciami týkajúcimi sa cyklistiky v Holandsku.
2. www.politie.nl – Webová stránka holandskej polície, kde sa môžu ľudia dozvedieť viac o právnych predpisoch a postihoch súvisiacich s e-bicyklami a inými dopravnými prostriedkami.
3. www.dutchnews.nl – Holandský spravodajský portál, ktorý poskytuje informácie o rôznych témach, vrátane dopravy a cyklistiky v Holandsku.