Legislatívny rozpor ohľadom právneho postavenia elektrických bicyklov v Oregonu bude dnes počas verejného zasadnutia v Salem prerokovávaný. Avšak, cyklistickí a bezpečnostní záchranári sa nezhodujú, či je to správna cesta vpred.
V tejto legislatívnej sezone sú v súvislosti s elektrickými bicyklami predložené dva návrhy zákonov: House Bill 4067 a House Bill 4103. HB 4067 by vytvoril pracovnú skupinu na „elektrickú mikromobilitu“, čo zahŕňa elektrické bicykle a iné malé, batériou napájané vozidlá. Tentoj zákon má širokú podporu a pravdepodobne bude schválený.
Ale vážnejší z obidvoch zákonov, HB 4103, vyvolal pochyby v oblasti občianskych združení. Niektorí tvrdia, že by to mohlo obmedziť používanie elektrických bicyklov, príliš čoskoro priniesť príliš veľa regulácie a byť príliš tvrdý; zatiaľ čo iní tvrdia, že to je krok vpred v záujme bezpečnosti. Najmä Portlandská nezisková organizácia The Street Trust tento zákon odmieta.
HB 4103 podporuje zástupca Emerson Levy, zákonodarca z Bendu, ktorý sa tejto otázke venoval po dopravnej nehode minulého leta, pri ktorej zahynul teenager na elektrickom bicykli. Pomenovaný „Trentonov zákon“ na pripomienku 15-ročného študenta Bend High School Trentona Burgera, tento zákon by so sa stal zákonom a urobil by štyri veci:
Zmenil by súčasnú definíciu „elektrického asistenčného bicykla“ a pridal Oregon na zoznam 39 štátov, ktoré majú trojkategóriový systém klasifikácie e-bicyklov: Trieda 1 s maximálnou rýchlosťou 20 mph a bez plynu; Trieda 2 s maximálnou rýchlosťou 20 mph a plynom; a Trieda 3 s maximálnou rýchlosťou 28 mph bez plynu.
Do 15 rokov umožnil jazdu na e-bikoch triedy 1. (Súčasné právne predpisy v Oregonu tento vekovec zakazujú.)
Zakázal 15-ročným a mladším jazdu na e-bikoch s plynovou pákou (triedy 2 a 3). (Je to už technicky nezákonné, ale nie je to dodržiavané.)
Vytvoril nový priestupok pre bežné dopravné priestupky spojené s „nebezpečným jazdením na elektrickom asistenčnom bicykli“, ktorý je ohrozený pokutou vo výške maximálne 115 dolárov. (Poznámka: Návrh zákona bol predložený ako priestupok triedy E, ale pozmeňujúci návrh, ktorý bol predložený v stredu by ho povýšil na priestupok triedy D.)
Tento zákon reaguje na obavy, ktoré vznikli už dávno pred Burgerovou smrťou v súvislosti so vzostupom „detských jazdcov s plynovou pákou“ v niekoľkých mestách v Oregonu. Bicykel Burgera bol vybavený plynovou pákou, ale nie je jasné, či to viedlo k nehode. Nehoda sa stala, keď vodič zatočil Burgera, keď sa pokúšala vybočiť z vedľajšej cesty na rušnú pozemnú komunikáciu. Pred nehodou bol Burger na chodníku.
Sarah Iannarone, výkonná riaditeľka neziskovej organizácií The Street Trust, napísala e-mail poslankyni Levyovej so slovami, že ocenila zámer HB 4103 a teší sa z ustanovenia, ktoré umožňuje mladým jazdcom viednuť sa na e-bikoch triedy 1. Však podľa nej vytvára priestupok triedy D pre rodičov čo vytvára nepotrebné prekážky pre ľudí s nízkym príjmom a BIPOC. Iannarone tiež vyjadrila, že mnohé z najdostupnejších modelov elektrických bicyklov sú triedy 2 a že Oregon by sa mal zhodnúť so 42 ďalšími štátmi, ktoré už povolujú jazdu týmto dvom triedam aj osobám pod 16 rokov.
Nezisková organizácia The Street Trust nedávno prevzala vedenie (od skupiny Forth zaoberajúcej sa podporou elektrických vozidiel) ad hoc skupiny známej ako E-Bikes for All Working Group (EB4A). EB4A sa stretáva mesačne od roku 2019 a na zozname pozvaných má okolo 80 ľudí – pravidelných účastníkov je niekoľko desiatok. Nedávno organizácia The Street Trust uzatvorila dohodu s konečným zamestnancom (v spolupráci s Portlandskou štátnou univerzitou), ktorý vedie tieto stretnutia.
Sarah Iannarone dnes ráno v stanovisku pre BikePortland uviedla: „Skupine EB4A sa nepodarilo získať podporu poslankyne Levyovej pre naše navrhované pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, napriek šírke a odbornosti ľudí v skupine, čo je škoda vzhľadom na vysokú úroveň podnikania, verejnej politiky a akademických výsledkov v tejto skupine. Ďalej sme opakovane videli, ako sú dopravné potreby najmä mládeže bráne ako nepríjemnosť alebo PR problém v verejnom diskurze, najmä v bohatších komunitách – či už ide o kolobežky, skateboardy alebo teraz e-biky. Naša nádej je, že skutočnou hrozbou na našich cestách sú vodiči motorových vozidiel, ktorí sa správajú nebezpečne, a že mládež sa učí a získava vedomosti, ako sa samostatne a bezpečne pohybovať po svete bez potreby súkromných áut, čo vieme, že je veľmi regresívne pre najchudobnejších obyvateľov Oregonu. Dúfame tiež, že tieto diskusie o politike sa budú viac systematickým spôsobom vykonávať v budúcnosti prostredníctvom pracovnej skupiny na elektrickú mikromobilitu (HB 4067).“
Skupina EB4A tento týždeň vydala vyhlásenie a petíciu proti tomuto návrhu zákona, ktorá už získala podporu 275 jednotlivcov a organizácií.
Frank Stevens, člen správneho výboru neziskovej organizácie The Street Trust zodpovedný za mobility a politiku, predložil svoje stanovisko spoločnému výboru pre dopravu, na ktorom tento návrh zákona stále spočíva. „Som frustrovaný krátkozrakosťou vyjadrenou v HB 4103,“ napísal Stevens, „jednostranný a neúplný návrh, ktorý sa zameriava výlučne na presadzovanie jazdca ako odstrašovací prostriedok“ a „nijako nezohľadňuje potrebu vzdelávania mládeže“. „Mládež, ktorá sa vokol mesta prepravuje na elektrickom bicykli namiesto auta, vytvára potenciál pre generáciu detí, ktoré si dokážu predstaviť život, v ktorom sa prepravujú niečím iným ako autami,“ dodal Stevens.
Cameron Bennett, absolventi Portlandskej štátnej univerzity, ktorý napísal svoju magisterskú dizertačnú prácu o využití e-bicyklov
Časté otázky (FAQ) týkajúce sa právneho postavenia elektrických bicyklov v Oregonu:
1. Aké sú momentálne navrhované zákony týkajúce sa elektrických bicyklov v Oregonu?
– Navrhnuté zákony sú House Bill 4067 a House Bill 4103.
2. Čo by vytvoril zákon HB 4067?
– Zákon by vytvoril pracovnú skupinu na „elektrickú mikromobilitu“, ktorá zahŕňa elektrické bicykle a iné malé, batériou napájané vozidlá.
3. Čo je HB 4103?
– HB 4103 je navrhovaný zákon, ktorý vyvolal pochybnosti v oblasti občianskych združení. Niektorí tvrdia, že by to mohlo obmedziť používanie elektrických bicyklov a príliš veľa regulovať, zatiaľ čo iní tvrdia, že je to pre bezpečnosť potrebné.
4. Čo by zmenil zákon HB 4103?
– HB 4103 by zmenil súčasnú definíciu „elektrického asistenčného bicykla“ a pridal Oregon na zoznam štátov s trojkategóriovým systémom klasifikácie e-bicyklov. Tiež by umožnil jazdu na e-bikoch triedy 1 osobám do 15 rokov a zakázal jazdu na e-bikoch s plynovou pákou osobám do 15 rokov.
5. Aké sú obavy o HB 4103?
– Niektorí tvrdia, že HB 4103 by mohol obmedziť používanie e-bikov a byť príliš tvrdý. Niektoré občianske združenia, ako napríklad organizácia The Street Trust, toto opatrenie odmieta.
6. Ako reaguje zákon na obavy o bezpečnosť?
– Zákon reaguje na obavy ohľadom „detských jazdcov s plynovou pákou“ tým, že zakáže jazdu na e-bikoch triedy 2 a 3 osobám do 15 rokov.
7. Ako reaguje organizácia The Street Trust na HB 4103?
– Organizácia The Street Trust odmieta tento zákon a považuje ho za obmedzujúci. Taktiež vyjadruje názor, že Oregon by mal povoliť jazdu na e-bikoch triedy 2 aj osobám pod 16 rokov.
8. Čo je E-Bikes for All Working Group?
– E-Bikes for All Working Group (EB4A) je skupina, ktorá sa zaoberá podporou elektrických bicyklov. Organizácia The Street Trust prevzala vedenie tejto skupiny.
9. Koľko podpory získala petícia proti HB 4103?
– Petícia proti HB 4103 získala podporu 275 jednotlivcov a organizácií.
10. Aké sú názory niektorých členov na HB 4103?
– Niektorí členovia správneho výboru organizácie The Street Trust majú výhrady k návrhu zákona a považujú ho za neúplný a jednostranný. Títo členovia tvrdia, že je potrebné zohľadniť aj vzdelávanie mládeže a podporu alternatívnej dopravy.
Súvisiace odkazy:
– Oregon Department of Transportation: Electric
– Frequently Asked Questions about Oregon e-Bike Laws