Shimano, popredný japonský výrobca komponentov, predstavil dve inovatívne pohonové jednotky pre elektrické bicykle, a to EP5 a EP5100. Tieto nové pohonové jednotky predstavujú významný pokrok v oblasti e-bicyklov a ponúkajú jazdcom možnosť objavovať ďalej, spojiť sa hlbšie a pohrýzť sa do prirodzenej radosti z jazdy na bicykli.
Systémy EP5 a EP5100 sa pridávajú k existujúcej radu pohonových jednotiek pre e-bicykle od Shimana. Zatiaľ čo EP8 a EP6 sú určené pre horské bicykle, systémy EP6100 a E5000 sú viac zamerané na mestskú mobilitu a dojazd do práce. Shimano cielene zasahuje do tejto najnovšej radu pohonových jednotiek smerom k stále rastúcej komunite dojazdových jazdcov a nadšencov pre mestské e-bicykle.
Systém EP5 ponúka jazdcom pozoruhodnú prispôsobiteľnosť, umožňujúc im nastaviť vlastnosti jednotlivých troch režimov asistencie – eco, trail a boost – pomocou aplikácie Shimano E-Tube Project Cyclist. S hmotnosťou iba 3 kilogramov je systém EP5 schopný vygenerovať až 60 Nm krútiaceho momentu a je kompatibilný so systémami brzdových kotúčov, brzdových valčekov alebo kotviacich brzdových systémov. Podľa Shimana môže systém EP5 poskytnúť asistenciu až na 270 kilometrov na jedno nabitie v rámci väčšinou rovinatého trasy do práce, čo ho robí ideálnou voľbou pre každodenné dojazdy. Okrem toho je systém EP5 kompatibilný s funkciami Auto-Shift, ktoré umožňujú plynulú zmenu prevodov podľa kadencie jazdca, jeho vstupov a podpory elektromotora.
EP5100 sa na druhej strane zameriava na poskytovanie plynulej a prirodzenej platformy asistencie pre bežnú jazdu na e-bicykli. S hmotnosťou 2,4 kilogramov a výkonom 50 Nm krútiaceho momentu poskytuje táto pohonová jednotka dostupnejšiu možnosť jazdy. EP5100 je tiež možné prispôsobiť pomocou aplikácie Shimano E-Tube Project Cyclist a je navrhnutá tak, aby preklenula medzeru medzi tradičným bicyklovaním a bicyklovaním s podporou pedalovania. Na rozdiel od kompatibility systému EP5 s vnútornými prevodovými systémami je EP5100 kompatibilný iba s vnútornými prevodovkami vnútorného náboja a nie s vonkajšími prevodníkmi ako systém EP5.
Obidve pohonové jednotky sú kompatibilné s rôznymi typmi brzdových systémov a jednoducho sa nabíjajú. Zatiaľ čo systém EP5 je schopný poskytovať asistenciu až do 28 km/h v oblastiach, kde to zákony umožňujú, dodržuje maximálnu rýchlosť podpory 25 km/h, ktorá je typicky uplatňovaná vo Veľkej Británii a EÚ pre e-bicykle.
Ceny týchto nových pohonových jednotiek zatiaľ neboli oznámené, ale predpokladá sa, že sa v krátkom čase stanú štandardnými komponentmi v dojazdových a hybridných e-bicykloch. Engažovanosť Shimana pri zlepšovaní technológie e-bicyklov demonštruje ich odhodlanie zlepšiť celkový zážitok z bicyklovania pre jazdcov po celom svete.
Elektrický bicyklový priemysel zažíva v posledných rokoch stabilný rast a predstavenie pohonových jednotiek EP5 a EP5100 zo strany Shimana ďalej dokazuje záväzok spoločnosti voči tomuto sa rozvíjajúcemu trhu. Podľa odhadov trhu sa globálny trh s elektrickými bicyklami do roku 2025 očakáva dosiahnuť hodnotu 21,1 miliardy dolárov s priemerou ročného rastu 6,1% od roku 2019 do roku 2025. To naznačuje stabilný dopyt po elektrických bicykloch a komponentoch, ako sú pohonové jednotky.
Pohonové jednotky EP5 a EP5100 sú špecificky navrhnuté tak, aby uspokojili potreby dojazdových jazdcov a nadšencov pre mestské e-bicykle. S narastajúcou premávkovou preťaženosťou a ohľadom na environmentálne obavy sa rastie aj záujem o elektrické bicykle ako udržateľnú dopravnú možnosť pre denné dojazdy. Tieto pohonové jednotky ponúkajú jazdcom vylepšený výkon a funkčnosť, čo ich robí ideálnymi pre mestskú mobilitu.
Jedným z hlavných znakov systému EP5 je jeho prispôsobivosť. Jazdci môžu nastaviť režimy asistencie – eco, trail a boost – pomocou aplikácie Shimano E-Tube Project Cyclist. Tento stupeň prispôsobiteľnosti umožňuje jazdcom prispôsobiť si svoje zážitky z jazdy podľa ich preferencií a špecifického terénu, na ktorom sa pohybujú. Okrem toho kompatibilita systému EP5 s funkciami Auto-Shift zaisťuje plynulú zmenu prevodov, čo ďalej zlepšuje celkovú kvalitu jazdy.
Systém EP5100 sa na druhej strane sústreďuje na poskytovanie plynulej a prirodzenej platformy asistencie pri bežnom bicyklovaní. S ľahkým dizajnom a dostupným krútiacim momentom ponúka táto pohonová jednotka používateľsky prívetivú možnosť pre jazdcov, ktorí chcú mať prirodzenejší pocit pri podporovanom pedálovaní. Kompatibilita s vnútornými prevodovými systémami robí EP5100 vhodným pre mestskú dopravu a jazdu po meste.
Je dôležité poznamenať, že pohonové jednotky EP5 a EP5100 sú kompatibilné s rôznymi typmi brzdových systémov, čo ich robí všestrannými možnosťami pre rôzne konfigurácie bicyklov. Okrem toho dodržiavanie regionálnych predpisov týkajúcich sa maximálnej rýchlosti podpory zo strany Shimana demonštruje ich záväzok zabezpečiť bezpečnosť a dodržiavanie pravidiel v rôznych trhových prostrediach.
Čo sa týka cien týchto nových pohonových jednotiek, Shimano zatiaľ neoznámil žiadne podrobnosti. Avšak, s ohľadom na rastúcu popularitu e-bicyklov a renomé spoločnosti v odvetví, je očakávané, že tieto pohonové jednotky sa v krátkom čase stanú bežnými súčasťami pre dojazdové a hybridné e-bicykle.
Celkovo predstavenie pohonových jednotiek EP5 a EP5100 zo strany Shimana ukazuje ich odhodlanie pre postupujúcu technológiu e-bicyklov a zlepšovanie celkového zážitku z bicyklovania. S predpokladaným stabilným rastom trhu s elektrickými bicyklami v nasledujúcich rokoch sú tieto inovatívne pohonové jednotky pripravené prispieť k ďalšiemu rozvoju odvetvia.