Kenianskej vládou navrhovaný ekodan na elektrické bicykle, autobusy a solárne a lítium-iónové batérie by mohol mať negatívny vplyv na sektor e-mobility v krajine. Navrhovaný Daňový zákon 2024 je v protiklade s cieľmi kenskej e-mobility politiky, ktorá si kládla za cieľ podporiť miestnu výrobu elektrických vozidiel (EV) a podporiť snahy o recykláciu batérií.
Aliancia Africká eMobility kritizovala navrhované dane a varovala, že tieto dane vysiela negatívne signály do priemyslu. Ak sa zavedú, môže to viesť k tomu, že spotrebitelia sa rozhodnú pre staršie vozidlá, ktoré sú neefektívne z hľadiska spotreby paliva, namiesto elektrických vozidiel, čo by oslabilo úsilie o zníženie emisií oxidu uhličitého a boj proti zmene klímy.
Kenský trh s EV sa postupne rozrastá, pričom počet registrovaných elektrických vozidiel, vrátane elektrických bicyklov a elektrických autobusov, vzrástol z 475 jednotiek v predchádzajúcom roku na 2 694 v roku 2023. Tento pozitívny trend bol podporovaný stimulmi, ktorých cieľom bolo zabezpečiť dostupnosť elektrických vozidiel za prijateľnú cenu, napríklad zavedením zelených registračných značiek pre EV.
Avšak zavedenie navrhovaného ekodanu by mohlo zvrátiť tento pokrok. Napríklad cena 60-kilogramovej solárnej batérie by sa zvýšila o 312 dolárov, čo by znížilo dostupnosť obnoviteľných energetických riešení pre spotrebiteľov.
CEO spoločnosti Associated Battery Manufacturers, Guy Jack, varuje, že tieto dane sú úplne neudržateľné a môžu viesť k strate pracovných miest v odvetví. Sektor e-mobility v Keni už pritiahol významné kapitálové financovanie, pričom start-upy získali viac ako 52 miliónov dolárov, najviac na africkom kontinente.
Je dôležité, aby kenianska vláda prehodnotila zavedenie ekodane a zabezpečila, aby politiky súladili s cieľmi podporovania miestnej výroby, znižovania emisií oxidu uhličitého a rozvoja udržateľnej dopravy. Pokračovaním v poskytovaní stimulov a podpory sektora e-mobility môže Keňa udržať svoju pozitívnu trajektóriu a prispieť k zelenšej a udržateľnejšej budúcnosti.
Sektor e-mobility v Keni zažíva v posledných rokoch stabilný rast, s významným nárastom počtu registrovaných elektrických vozidiel. V roku 2023 dosiahla ich počet, vrátane elektrických bicyklov a elektrických autobusov, 2 694 jednotiek, oproti len 475 jednotkám v predchádzajúcom roku. Tento rast podporili rôzne stimuly, ako napríklad zavedenie zelených registračných značiek pre EV, ktoré majú za cieľ urobiť elektrické vozidlá pre spotrebiteľov dostupnejšími a atraktívnejšími.
Navrhovaný ekodan na elektrické bicykle, autobusy a solárne a lítium-iónové batérie by však mohol mať negatívny vplyv na túto oblasť. Aliancia Africká eMobility vyjadrila svoje obavy, uviedla, že tieto dane vysiela negatívne signály do trhu a môžu odradiť spotrebiteľov od kúpy elektrických vozidiel. Namiesto toho by si spotrebitelia mohli zvoliť staršie, neefektívne vozidlá, čo by oslabilo úsilie o znižovanie emisií oxidu uhličitého a boj proti zmene klímy.
Jednou z hlavných problémov navrhovaných daní je ich potenciálne znevýhodnenie prístupu k obnoviteľným energetickým riešeniam pre spotrebiteľov. Napríklad cena 60-kilogramovej solárnej batérie by sa zvýšila o 312 dolárov, ak by sa ekodan zaviedol. To by mohlo dráždiť jednotlivcov a podniky od investícií do obnoviteľných energetických riešení a brániť pokroku krajiny smerom k udržateľnejšej budúcnosti.
CEO spoločnosti Associated Battery Manufacturers, Guy Jack, vyjadril obavy o udržateľnosť týchto daní a o ich potenciálnom vplyve na stratu pracovných miest v sektore e-mobility. E-mobility priemysel v Keni prilákal významné kapitálové financovanie, pričom start-upy získali viac ako 52 miliónov dolárov, čo je najviac v Afrike. Zavedenie daní, ktoré sú v protiklade s cieľmi podporovania miestnej výroby a podpory recyklácie batérií, by mohlo obmedziť rast tohto odvetvia.
Pre zabezpečenie pozitívnej trajektórie pre sektor e-mobility v Keni je dôležité, aby vláda prehodnotila zavedenie navrhovaného ekodaneu. Politiky by mali súhlasiť s cieľmi podporovania miestnej výroby, znižovania emisií oxidu uhličitého a rozvoja udržateľnej dopravy. Pokračovaním v poskytovaní stimulov a podpore sektora e-mobility môže Keňa udržať rastový trend a prispieť k zelenšej a udržateľnejšej budúcnosti.
Pre ďalšie informácie o sektore e-mobility v Keni a súvisiacich témach navštívte nasledujúce odkazy:
– Kenya Electricity Generating Company
– Ministerstvo energetiky a ropy
– Národná agentúra pre životné prostredie