Obchodné združenia Bicycle Association (BA) a Association for Cycle Traders (ACT) spojili svoje sily, aby vyjadrili nesúhlas so zámerom vlády zmeniť existujúce definície legálnej elektrobicykle vo Veľkej Británii. Návrhy navrhujú zdvojnásobiť maximálny výkon elektrobicyklov z 250 W na 500 W a zrušiť požiadavku pre pedálne asistenciu, umožňujúc tak elektrobicyklom fungovať výhradne pomocou plynu.
Aj keď vláda tieto zmeny prehodnocovala od februára, čím vyvolala rôzne reakcie v cyklistickom priemysle, BA a ACT jednoznačne odmietajú navrhované novely. Ich spoločné vyhlásenie vymedzuje tri hlavné dôvody pre nesúhlas.
Po prvé, tvrdia, že zmeny sú zbytočné, pretože existujúce predpisy, ktoré sú v súlade s tými v EÚ a niekoľkými ďalšími krajinami, sú účinné. Obchodné združenia dôrazne zdôrazňujú, že podpora prijímania elektrobicyklov si vyžaduje investície do bezpečnejšej infraštruktúry pre cyklistov a finančné stimuly, a nie zmeny v obmedzeniach výkonu. Tvrdenie, že navrhované zmeny výrazne zvýšia dopyt po elektrobicykloch, nie je podložené dôkazmi.
Po druhé, obchodné združenia poukazujú na nové riziká spojené s navrhovanými predpismi. Vyjadrujú obavy o to, že nekontrolované a potenciálne nebezpečné elektrobicykle s výkonom 500 W môžu zaliali trh, najmä cez online trhoviská, keď renomované značky prispôsobujú novým normám. Okrem toho, zvýšená sila a hmotnosť elektrobicyklov môže viesť k väčšiemu počtu zrážok a zranení. To by zase mohlo viesť k prísnym predpisom podobným mopedom i k vnímaniu verejnosti elektrobicyklov ako ľahkých mopedov namiesto bicyklov vďaka použitiu plynovej funkcie.
Nakoniec, BA a ACT argumentujú pre iný prístup, ktorý by podporoval inovácie a zohľadňoval vozidlá s vyšším výkonom. Tvrdia, že vozidlá s väčšími výkonmi, ako sú elektrobicykle s 500 W alebo elektrokolobežky, by sa mali uviesť v rozsiahlom rámci, ktorý stanovuje špecifické predpisy pre každý typ vozidla. Vychádzajú z toho, že existujúce predpisy pre elektromotorom asistované bicykle (EAPCs) by sa mali zachovať, pričom by sa v rámci navrhovaného rámca mohli objaviť nové kategórie.
Konziultačné obdobie pre navrhované zmeny je otvorené až do 25. apríla 2024, čo poskytuje príležitosť pre zúčastnených strany priemyslu a verejnosti vyjadriť svoje názory na danú problematiku.
Pre viac informácií na túto tému môžete navštíviť oficiálne webové stránky Bicycle Association (link) a Association for Cycle Traders (link).