Čoraz rozšírenejšie používanie li-ion batérií v rôznych elektronických zariadeniach prináša obavy o nárast požiarov v celej Kanade. Podľa Kanadskej asociácie požiarnych veliteľov sa počet incidentov spojených s týmito dobíjateľnými batériami výrazne zvýšil, čo vyvolalo poplach u hasičských zborov, právnikov zaoberajúcich sa úrazmi a dokonca aj Kanadskej zdravotnej agentúry. Hoci tieto batérie napájajú širokú škálu produktov, najčastejšími páchateľmi požiarov sú elektromobility, ako napríklad elektrobicykle, elektrické kolobežky a samospády.
Li-ion batérie, hoci sú účinnými zdrojmi energie, majú oveľa väčšie riziko explózie a požiaru v porovnaní s inými typmi batérií. Ich náchylnosť na poškodenie a nesprávne zaobchádzanie môže spôsobiť termický kolaps, agresívny proces, ktorý vedie k vznieteniu. Hasičský veliteľ Ken McMullen varuje, že takéto požiare sa rýchlo zapália a ťažko hasia, čo často preťažuje menšie hasičské jednotky svojimi jedinečnými vlastnosťami.
Jedným z hlavných faktorov prispievajúcich k týmto incidentom je používanie neoverených batérií. Batérie bez medzinárodnej certifikácie bezpečnosti, napríklad Underwriter Laboratories (UL) a Conformite Europeenne (CE), predstavujú vyššie riziko vznietenia. Navyše, nadmerné dobíjanie, úpravy a nesprávne kombinovanie dielov ďalej zvyšujú potenciálnu nebezpečnosť. Kanadska zdravotná agentúra venovala stránke informácie, ktoré majú verejnosti poskytnúť o bezpečnom používaní li-ion batérií, s osobitným dôrazom na riziká spojené s nesprávnym dobíjaním, skladovaním a úpravami.
Prenosnosť zariadení napájaných li-ion batériami vyvoláva obavy o požiare v uzavretých verejných priestoroch, vrátane bytov, výťahov, vlakov, metra a autobusov. Osobný zranenie, právny zástupca Nainesh Kotak zdôrazňuje katastrofálne následky, ktoré môžu nastávať, keď je mnoho ľudí vystavených takýmto udalostiam. Prípady tragédie, ako sú požiare bytov a evakuácie metra, dôrazne poukazujú na nevyhnutnosť riešenia tohto problému.
Na riešenie narastajúceho problému zaviedli rôzne jurisdikcie predpisy na zníženie rizika. Metrolinx v oblasti Veľkého Toronto a Hamiltonu zakázalo používanie li-ion batérií bez certifikácie UL alebo CE. Podobné opatrenia sa prijali aj v mestách ako Londýn a New York, kde je obmedzená predaj a používanie elektrobicyklov a elektrických kolobežiek, ktoré nespĺňajú uznané bezpečnostné normy.
Hoci riziko požiarov spôsobených neoverenými li-ion batériami môže byť relatívne nízke, potenciálne dôsledky nemožno ignorovať. Je nevyhnutné, aby výrobcovia, predajcovia a spotrebitelia na prvé miesto stavili bezpečnosť a dodržiavali stanovené pokyny, aby sa zabránilo týmto incidentom a zabezpečila verejná bezpečnosť.
Priemysel okolo li-ion batérií za posledné roky zaznamenal významný rast, ktorý spôsobujú rastúci dopyt po elektronických zariadeniach a elektromobiloch. Celosvetový trh s li-ion batériami sa predpokladá, že dosiahne hodnotu 129,3 miliárd dolárov do roku 2027, s ročným rastom o 18,0% od roku 2020 do roku 2027. Tento rast je spôsobený faktormi, ako je nárast výroby elektrických vozidiel, zvýšené prijímanie riešení pre ukladanie obnoviteľnej energie a rastúce trhy s spotrebiteľskou elektronikou.
Avšak nárast používania li-ion batérií prináša aj obavy o bezpečnosť a riziká požiaru. Incidenty s týmito batériami motivovali regulačné orgány a zainteresované strany, aby sa venovali problémom s nimi spojeným. Riziká spojené s batériami bez certifikácie a nesprávnym zaobchádzaním viedli k potrebe bezpečnostných predpisov a pokynov.
Aby sa minimalizovali riziká, výrobcovia a predajcovia sú vyzývaní, aby zabezpečili, že ich li-ion batérie spĺňajú medzinárodné bezpečnostné certifikácie ako UL a CE. Tieto certifikácie ukazujú, že batérie absolvovali prísne testovanie a sú v súlade s bezpečnostnými normami. Spotrebitelia sa radiť, aby si zakúpili a používali len výrobky s certifikovanými batériami, aby sa znížilo riziko požiarov a potenciálnych škôd.
Okrem bezpečnostných certifikácií je dôležité správne nabíjanie, skladovanie a zaobchádzanie s li-ion batériami na minimalizovanie rizika požiarov. Kanadska zdravotná agentúra na svojom webe poskytla usmernenia pre verejnosť o bezpečnom používaní týchto batérií. Medzi ne patrí odporúčanie vyhnúť sa preplňovaniu batérií, ukladať ich na chladné a suché miesta a neupravovať ani nepoužívať nesprávne diely.
Záujem o požiare spôsobené li-ion batériami sa vzťahuje aj na elektronické zariadenia. Prepraviteľnosť týchto zariadení vyvoláva obavy o požiare v uzavretých verejných priestoroch, ako sú byty, výťahy, vlaky, metro a autobusy. Potenciálne ohrozenie mnohých ľudí takouto udalosťou poukazuje na potrebu prísnych bezpečnostných opatrení a predpisov.
Regulačné orgány po celom svete začali prijímať opatrenia na riešenie rizík spojených s li-ion batériami. Napríklad Metrolinx v oblasti Veľkého Toronto a Hamiltonu zakázal používanie neoverených batérií v elektromobiloch. Podobné obmedzenia boli zavedené v mestách ako Londýn a New York, kde je obmedzený predaj a používanie elektrobicyklov a elektrických kolobežiek, ktoré nespĺňajú uznané bezpečnostné normy.
Záverom, hoci používanie li-ion batérií revolučne zmenilo elektronický a elektromobilný priemysel, riziko požiarov a bezpečnostné obavy nemôžu byť ignorované. Zúčastnené strany v priemysle, vrátane výrobcov, predajcov a spotrebiteľov, musia uprednostňovať bezpečnosť a dodržiavať stanovené pokyny a predpisy, aby sa predišlo incidentom a zabezpečila verejná bezpečnosť.