Nová štúdia vykonaná Laboratóriom pre aktívnu dopravu na Univerzite Britskej Kolumbie (REACT) v spolupráci s programom poskytujúcim zľavu na e-bicykle v obvode Saanich poukazuje na rastúcu popularitu elektronických bicyklov (e-bicyklov) ako pohodlného a udržateľného alternatívy k cestovaniu autom.
Program, ktorý prebiehal od roku 2021 do roku 2022, poskytol účastníkom rôzne možnosti zľavy na základe ich príjmu. Incentívy sa ukázali ako veľmi účinné, s nárastom používania e-bicyklov o impozantných 93 percent. Okrem toho, 60 percent týchto používateľov e-bicyklov boli úplne noví cyklisti, priťahovaní atraktívnym programom zľavy.
Doktor Alex Bigazzi, hlavný vyšetrovateľ v REACT Lab na UBC, zdôraznil úspech programu pri pritiahnutí nových jazdcov. „Vyššie incentívy zamerané na rodiny s nižším príjmom získali nových jazdcov do sedla a poskytli im cenovo výhodnejšiu alternatívu k používaniu ich áut,“ uznal Dr. Bigazzi.
Rok po získaní e-bicyklov uviedli účastníci významné zníženie svojho týždenného cestovania autom, priemerné zníženie 48 kilometrov, čo predstavuje významný pokles o 30-40 percent. Tento posun v správaní nielen demonštruje účinnosť programu pri propagácii e-bicyklov ako dopravného prostriedku, ale tiež naznačuje pozitívny vplyv na životné prostredie. Výskumníci zistili, že emisie skleníkových plynov spôsobené cestovaním sa znížili o priemerne 16 kilometrov oxidu uhličitého po roku.
Na rozdiel od bežných kritík spojených s nákladmi na podporu e-bicyklov sa program zľavy v obvode Saanich ukázal byť konkurencieschopný s inými druhmi dopravných dotácií v Kanade, s približnými nákladmi od 190 do 720 dolárov na tonu emisií skleníkových plynov. Dr. Bigazzi zdôraznil nákladovo efektívnu povahu náhradných programov pre e-bicykle oproti podporám pre elektrické autá, najmä s prihliadnutím na ďalšie výhody, ako je zvýšená fyzická aktivita, znížené znečistenie ovzdušia a nižšie náklady na cestovanie spojené s používaním e-bicyklov.
Ako e-bicykle naďalej získavajú popularitu ako udržateľný a praktický spôsob dopravy, táto štúdia slúži ako dôkaz o ich transformačnom potenciáli pri preformovávaní našich cestovných návykov a znižovaní našej uhlíkovej stopy.