Št. okt 10th, 2024
    Význam Holandska v európskom start-upovom ekosystéme

    Holandsko sa nedávno dostalo do medzinárodných správ kvôli veľkému neúspechu spoločnosti VanMoof, start-upu raz označeného ako „Tesla elektrických bicyklov“. Jeho holandskí zakladatelia zakomponovali masívnu batériu elektrického bicykla do elegantného rámčeka a bicykle získali fanúšikov na celom svete. Bohužiaľ, táto spoločnosť zbankrotovala koncom minulého roka.

    „Titulky hovoria, že ‚VanMoof zmizol,'“ hovorí Vilma Chila, profesorka podnikania na Amsterdamskej univerzite. „Je to však trošku nespravodlivé… Amsterdam je mestom s 900 000 obyvateľmi, kde sa nachádza 65% všetkých rizikových start-upov v západnej a severnej Európe.“

    Holandsko zohráva v európskom start-upovom ekosystéme významnú úlohu. Má kultúru, ktorá podporuje podnikanie a riziko, univerzity, ktoré privádzajú kvalifikované mysle zo všetkých kútov sveta, a vládu, ktorá je priateľská k podnikateľom. Ak Holandsko dokáže prekonať niekoľko obmedzení, vrátane narastajúceho anti-imigračného cítenia a nedostatočných skúseností s rastom, mohlo by potenciálne pomôcť Európe stať sa svetovým lídrom v oblasti podnikania.

    Rast a pád spoločnosti VanMoof ilustruje podnikateľský duch v tomto malom krajine, ktorá dala svetu Booking.com, lídra v oblasti cestovania, a giganta v oblasti elektroniky Philips.

    Holandsko je už teraz jedným z najrýchlejšie rastúcich centrál start-upov v Európe, s hodnotou trhu holandských start-upov, ktorá by dosiahla až 400 miliárd eur v tejto dekáde. Mesto Amsterdam má veľa ponúk pre podnikanie. Má druhé najväčšie letisko Európskej únie, tesne po Paríži. Tiež privítalo viac firiem založených v Spojenom kráľovstve, keď krajina opustila Európsku úniu, ako akékoľvek iné európske mesto.

    Miestny univerzálny systém privádza kvalifikované talenty zo sveta. Satya Ankur sa vzdal technologickej kariéry v Indii, aby študoval počítačovú vedu v Amsterdame, a plánuje tam zostať. „Milujem tu otvorenosť, aspoň voči mne, a hierarchia tu nie je tak evidentná ako v Indii,“ hovorí pán Ankur. Po ukončení štúdia ho čakajú rôzne podnikateľské programy vrátane dotácií vo výške 10 000 eur na testovanie overených nápadov.

    Kultúra a spoločenské tradície Holandska tiež povzbudzujú energetické prostredie okolo start-upov. „Existuje tu veľa romantiky okolo podnikania a kultúra je veľmi zaujímavá v start-upoch a čo robia,“ hovorí profesor Jonathan Sitruk z Amsterdamskej univerzity. Holandská kultúra podporuje myšlienku, že zarobiť peniaze a budovať podnik nie je zlé. V porelácii s katolíckymi tradíciami susedných krajín tieto tradície výrazne ovplyvňujú „spôsob, akým sa spoločnosť správa.“

    V Holandsku takmer neexistuje byrokracia a založenie spoločnosti je jednoduché. „To sa robí rýchlo a je dostupné pre každého, kto hovorí alebo nehovorí po holandsky,“ hovorí profesor Sitruk. Holandská spoločnosť uprednostňuje skúšanie pred strachom z neúspechu. „Holanďania vytvorili atmosféru, kde skúsiš niečo malým objemom peňazí, uvidíš, či to funguje, otvoríš si vlastný obchod, a skúsiš to,“ hovorí profesor Chila. A práve takto to robia. Zdravotníctvo a finančný technologický sektor dominujú holandským start-upom, pričom majú najviac finančných zdrojov, tak ako aj v Spojených štátoch. Okrem toho Holandsko má svoje sily v oblasti elektrických pohonných technológií, životných vied, senzorovej technológie a mnohých ďalších odvetviach.

    Často kladené otázky (FAQ) založené na hlavných témach a informáciách uvedených v článku:

    1. Čo je spoločnosť VanMoof a prečo je dôležitá?
    VanMoof je holandský start-up, ktorý vyrába elektrické bicykle. Spoločnosť získala medzinárodné uznanie a bola považovaná za „Tesla elektrických bicyklov“. Je dôležitá, pretože jej rast a pád ilustrujú podnikateľský duch v Holandsku.

    2. Prečo sa VanMoof ocitol na pokraji bankrotu?
    VanMoof sa ocitol na pokraji bankrotu koncom minulého roku. Tento neúspech je čiastočne spôsobený obmedzeniami, ako je narastajúce anti-imigračné cítenie a nedostatok skúseností s rastom, ktoré Holandsko musí prekonať.

    3. Ako sa Holandsko zapája do start-upového ekosystému v Európe?
    Holandsko hrá dôležitú úlohu v európskom start-upovom ekosystéme. Má podporujúcu podnikateľskú kultúru, univerzity, ktoré pritiahnu kvalifikované mysle z celého sveta, a priateľskú vládu pre podnikateľov.

    4. Aké sú perspektívy pre start-upy v Holandsku?
    Holandsko je jedným z najrýchlejšie rastúcich centrál start-upov v Európe. Mesto Amsterdam má veľké množstvo ponúk pre podnikanie a privítalo viac firiem zo Spojeného kráľovstva po jeho odchode z Európskej únie ako akékoľvek iné európske mesto.

    5. Aké odvetvia majú najviac finančných zdrojov v holandskom start-upovom sektore?
    Zdravotníctvo a finančný technologický sektor dominujú holandským start-upom. Okrem toho, Holandsko má svoje sily v oblasti elektrických pohonných technológií, životných vied, senzorovej technológie a ďalších odvetviach.

    Dôležité termíny/jargón:
    – Start-up: Mladá firma s vysokým rastovým potenciálom.
    – Elektrický bicykel: Bicykel poháňaný elektrickým motorom, ktorý umožňuje pomoc pri šlapaniu.
    – Anti-imigračné cítenie: Negatívne postavenie voči prisťahovalcom a imigrantom.
    – Bankrot: Stav, keď spoločnosť nie je schopná splatiť svoje dlhy a zastaviť svoju činnosť.
    – Podnikateľský ekosystém: Systém, ktorý zahŕňa rôzne faktory, ako sú podporujúca kultúra, vzdelávacie inštitúcie, vláda a investori, ktoré vplyvajú na rast a úspech podnikov.

    Odporúčané súvisiace odkazy:
    Webová stránka mesta Amsterdam
    Webová stránka startup ekosystému v Holandsku
    Oficiálna webová stránka spoločnosti Philips
    Oficiálna webová stránka spoločnosti Booking.com