Nový návrh zákona, predložený poslankyňou kalifornskej Aljašky Tashou Boernerovou, má za cieľ zakázať jazdu na e-bikoch deťom do 12 rokov. Zákon ďalej navrhuje, aby deti vo veku 12 rokov a staršie, ktoré nemajú vodičský preukaz, absolvovali online kurz a písomný test na získanie „e-bikovej licencie“, ktorá im umožní prevádzku a jazdu na e-bikoch. Tento návrh zákona reaguje na nárast kúp e-bikov po celej krajine a s nimi súvisiacich úrazov. Národný systém sledovania úrazov elektronických bicyklov uvádza, že medzi rokmi 2011 a 2020 došlo k 3 945 úrazom e-bikov, pričom 44% týchto úrazov sa vyskytlo v vekovej skupine 10-13 rokov. Deti mladšie ako 14 rokov tvorili 72% úrazov spôsobených e-bikmi počas celého štúdia.
E-biky sa stali populárnym spôsobom pre deti a teenagerov, ako sa premávať bez toho, aby si museli požičať rodinné auto. E-biky sú vo väčšine prípadov lacnejšie ako autá, nepotrebujú benzín na prevádzku a nedosahujú rovnaké maximálne rýchlosti ako autá (hoci niektoré e-biky sa môžu priblížiť takmer 30 míľ na hodinu). Napriek tomu, e-biky predstavujú vlastné nebezpečenstvo.
V roku 2021 utrpela 12-ročná dievčina zranenia a nakoniec zomrela v dôsledku zranení, ktoré utrpela, keď e-bike značky Rad Power Bikes, na ktorom bola pasažierkou, „získal enormnú rýchlosť a začal sa triasť“, keď sa bicykel spúšťal z kopca. Predné kolo sa začalo krútiť a obe dievčatá na bicykli spadli, pričom jedna z nich zomrela na následky zranenia mozgu. Rodičia dievčat podali žalobu s nárokom na náhradu škody spôsobenej úmrtím proti spoločnosti Rad Power Bikes s tým, že chyby v konštrukcii bicykla spôsobili, že jazdcovia nemohli spomaliť a zastaviť sa pri zostupe z kopca. Žaloba tiež tvrdila, že spoločnosť Rad Power Bikes neprimerane zacielila svoje e-biky na deti a zároveň nepostačujúco varovala deti pred nebezpečenstvom prevádzky e-bikov. Spoločnosť Rad Power Bikes uviedla, že príručka pre e-bike RadRunner, na ktorom dievčina jazdila, uvádza, že tento konkrétny bicykel je navrhnutý len pre ľudí vo veku 18 rokov a starších a že mnoho ich bicyklov je označených ako nepredávajúce sa ľuďom s výškou 4 stopy a 11 palcov a nižšou. Rodičia v reakcii tvrdili, že tieto varovania boli ťažko čitateľné a dostatočne nápadné.
Návrh zákona poslankyne Boernerovej si kladie za cieľ obmedziť tragické nehody, ako bola situácia s bicyklom RadRunner, a jej myšlienka nie je nová. Iné krajiny už zaviedli e-bikové licencie. Izrael v roku 2019 zaviedol licencie na jazdu na e-bikoch, čím sa jazda na e-bikoch stala legálnou len pre tých, ktorí sú starší ako 15,5 roka a majú e-bikovú licenciu. Izraelskí občania musia na získanie tejto licencie splniť písomný test s 30 otázkami o cestnej premávke, bezpečnosti jazdcov na bicykli a právach chodcov, ako hovorí The Times of Israel. E-biková licencia bola zavedená ako priamy odozva na narastajúci počet teenagerov jazdiacich na e-bikoch v Izraeli, uviedlo izraelské ministerstvo dopravy. V roku 2019 sa tiež zaviedli nové pokuty za porušovanie pravidiel, ako je nedodržiavanie povinnosti nosiť prilbu pri jazde na e-bike, jazda na e-bike v opitosti, používanie mobilného telefónu alebo jazdenie na červenú.
„Mať a jazdiť na e-biku je veľkou zodpovednosťou a je nevyhnutné, aby deti a ich rodičia chápali zodpovednosť, ktorú na seba berú, keď si sadnú na e-bike, ktorý môže dosahovať takmer 30 míľ za hodinu,“ povedal poslanec Tasha Boernerová. „Ako nadšený cyklista a matka mám za cieľ zabezpečiť, aby sa mladí jazdci v Kalifornii naučili pravidlá silničnej premávky, aby sa zvýšila ich bezpečnosť a bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky.“ Návrh zákona sa má vypočuť v komisii dňa 10. marca 2024, aby sa rozhodlo, či postupuje ďalej na ceste, aby sa stalo zákonom.
Frequently Asked Questions (FAQ):
1. Čo obsahuje nový návrh zákona týkajúci sa jazdy na e-bikoch detí do 12 rokov?
– Zákon plánuje zakázať jazdu na e-bikoch deťom do 12 rokov a vyžadovať, aby deti vo veku 12 rokov a staršie, ktoré nemajú vodičský preukaz, absolvovali online kurz a písomný test na získanie „e-bikovej licencie“, ktorá im umožní prevádzku a jazdu na e-bikoch.
2. Prečo bol navrhnutý tento zákon?
– Návrh zákona reaguje na nárast kúp e-bikov a s tým súvisiacich úrazov. Štatistika ukazuje, že medzi rokmi 2011 a 2020 došlo k 3 945 úrazom e-bikov, pričom 44% týchto úrazov sa vyskytlo u detí vo veku 10-13 rokov.
3. Čo sú e-biky?
– E-biky sú elektronické bicykle, ktoré majú pomocný elektrický pohon. Sú populárne pre deti a teenagerov ako alternatíva k autám, pretože sú lacnejšie a nepotrebujú benzín na prevádzku.
4. Aké sú nebezpečenstvá spojené s jazdou na e-bikoch?
– E-biky predstavujú nebezpečenstvo, pretože môžu dosahovať vysokú rýchlosť a môže dôjsť k nehodám pri zostupe z kopca. Rovnako ako pri každej jazde na bicykli, aj pri jazde na e-biku je potrebné dodržiavať bezpečnostné opatrenia, ako je nosiť prilbu a dodržiavať premávku.
5. Ktoré krajiny už zaviedli e-bikové licencie?
– Napríklad Izrael zaviedol v roku 2019 e-bikové licencie. Jazda na e-bikoch je tam legálna len pre osoby staršie ako 15,5 roka s e-bikovou licenciou. Pre získanie licencie musia občania Izraela splniť písomný test o cestnej premávke a bezpečnosti jazdy na bicykli.
Key Terms and Definitions:
– E-biky: Elektronické bicykle s pomocným elektrickým pohonom.
– Vodičský preukaz: Oficiálny doklad, ktorý oprávňuje osobu k riadeniu vozidla na verejných cestách.
– E-biková licencia: Osvedčenie, ktoré oprávňuje osobu k prevádzke a jazde na e-bikoch.
– Úrazy e-bikov: Nehody, ktoré sa stávajú pri jazde na e-bikoch a spôsobujú zranenia.
Suggested related link:
– The Times of Israel