Focus udrel s novým modelom Vam² do konkurencie. Tento elektrický horský bicykel s krátkou cestou má hmotnosť iba 16,7 kg (37 lb). Aj keď si mnohé iné e-bicykle robia podobné nároky, väčšina z nich je nažive oveľa ťažšia. Vam² je ľahší ako Trek Fuel EX-e, ale nie je taký štíhly ako Scott’s Lumen. Focus si však pochvaľuje viac výkonu a kapacity batérie ako tieto dve značky.
Je to špecifický 29-čkový bicykel s 125 mm zdvihu vzadu a 130 mm vidlicou. Ako mnoho moderných pretekárskych bicyklov používa ľahký podvozok so systémom jednoduchej závesy, spolu s celokarbonovým rámom a jednodielnou kabinou. Zatiaľ čo by sme ho mohli nazvať „e-downcountry“ bicyklom, Focus tvrdí, že „Vam² SL nie je definovaný konkrétnym terénom, ale že defnuje váš spôsob jazdy. Priamočiary a hravý pre viac rýchlosti a úsmevov na vašich výjazdoch.“
Motor a batéria
Focus tvrdí, že si vybral motor Fazua Ride 60, pretože je ľahký, ale ponúka dostatočný výkon (až 450 W a 60 Nm krútiaceho momentu), aby udržal krok s „plnohodnotnými“ e-bicyklami. Batéria s kapacitou 430 Wh je aj väčšia ako u mnohých iných ľahkých e-bicyklov. Napríklad Scott Lumen je možno najľahší na trhu – s deklarovanou štartovacou hmotnosťou 15,5 kg – ale používa motor TQ s maximálnym výkonom 300 W a kapacitou batérie 360 Wh, takže Vam² by mal ponúkať výrazne viac asistencie a / alebo dojazdu. Fazua bude ponúkať aj rozšírenie dojazdu s ďalšími 210 Wh energie.
Diaľkové ovládanie prepína medzi tromi režimami asistencie, ktoré sú zobrazené zelenými, modrými alebo fialovými LED diódami na hornej trubke. Počet LED diód indikuje úroveň nabitia batérie od 1 do 5 plnkami.
Rám a podrobnosti
Focus usiloval o zachovanie jednoduchosti a ľahkosti aj pri závese. Uhlový sedlový nosník sa mierne ohýba, keď sa zavesenie stisne, aby sledovalo krivku krátkeho pákového článku na ráme. Použitím tejto konštrukcie je ohýbanie minimálne a takmer neprispieva k silám zavesenia. V porovnaní s konvenčnými sedlovými alebo reťazovými závesami sa tak ušetrí na hmotnosti a znižuje potreba výmeny ložísk.
Focus tvrdí, že model 9. séria rámu (s najľahším karbónovým zložením) váži 2 172 g, zatiaľ čo dostupnejšia 8. séria váži 2 545 g. Tieto čísla sú pre veľkosť M, vrátane odkladacích členov a skrutiek, ale bez motora, batérie a tlmiča. Je zaujímavé, že rám e-bicyklov môže mať podobnú hmotnosť ako konvenčné bicykle.
Časté otázky (FAQ) k elektrickému horskému bicyklu Vam² od značky Focus:
1. Ako sa Vam² líši od iných elektrických horských bicyklov?
Vam² je skvelou voľbou pre tých, ktorí hľadajú ľahší bicykel, ktorý zároveň ponúka dostatočný výkon a kapacitu batérie. Je ľahší ako niektoré konkurenčné modely, ako napríklad Trek Fuel EX-e a Scott’s Lumen, ale má viac výkonu a väčšiu kapacitu batérie.
2. Akú veľkosť rámu ponúka Vam² a aký je rozsah zdvihu?
Vam² je vybavený rámom veľkosti 29 palcov a zdvihom 125 mm vzadu a 130 mm vpredu. Jeho konštrukcia zahŕňa ľahký podvozok so systémom jednoduchej závesy, celokarbonový rám a jednodielnu kabinu.
3. Aký motor a batériu používa Vam²?
Vam² je vybavený motorom Fazua Ride 60, ktorý je ľahký, ale ponúka dostatočný výkon (až 450 W a 60 Nm krútiaceho momentu) pre plnohodnotný elektrický bicykel. Batéria má kapacitu 430 Wh, čo je viac ako u väčšiny ľahkých e-bicyklov na trhu.
4. Aké režimy asistencie ponúka Vam² a ako je ich možné ovládať?
Vam² má diaľkové ovládanie, ktoré umožňuje prepnúť medzi tromi režimami asistencie. Tieto režimy sú zobrazené pomocou zelených, modrých a fialových LED diód na hornej trubke bicykla. Každý režim indikuje úroveň nabitia batérie od 1 do 5 plnkami.
5. Ako je rám Vam² konštruovaný a akú hmotnosť má?
Rám Vam² je navrhnutý s dôrazom na jednoduchosť a ľahkosť. Použitím špeciálneho ohýbania sedlového nosníka je minimalizované ohýbanie rámu a potreba výmeny ložísk. Najľahší model rámu váži 2 172 g, zatiaľ čo dostupnejší model má hmotnosť 2 545 g. Tieto čísla sú pre veľkosť M a zahŕňajú odkladacie členy a skrutky, ale nezahŕňajú motor, batériu a tlmič.
Pre viac informácií o elektrických horských bicykloch od značky Focus navštívte oficiálnu webovú stránku značky Focus.