The electric bicycle industry in Bulgaria has witnessed remarkable progress over the years, evolving into a prominent assembly hub in Europe. According to Nikolai Boyadzhiev, the Economic Director at Maxcom, a Plovdiv-based company, Bulgaria’s journey in this industry can be traced back to the 1990s. However, recent developments have propelled the country to new heights. By 2022, Bulgaria ranked as the EU’s fifth-largest e-bike assembly centre, and in 2023, it rose to second place.
A significant boost to Bulgaria’s electric bicycle industry came in October 2022 when Maxcom and Leader 96, another major manufacturer headquartered in Rogosh, Plovdiv Region, announced substantial investments in new plants worth BGN 120 million and BGN 50 million respectively. Maxcom partnered with Austria’s Pierer Group to establish its state-of-the-art facility, benefiting from the expertise of Pierer, which owns renowned motorcycle brands like KTM and Gas Gas.
Maxcom, a prominent member of the Maxeurope group, has emerged as one of the largest bicycle manufacturers in Eastern Europe. Since its inception in 1996, the company has consistently focused on business development and expansion. Consequently, Maxcom began exporting bicycles to the EU in 2001, with over 95% of its output being sold in EU markets. It currently boasts extensive assembly and storage facilities, covering a total area of 40,000 square meters, and possesses an annual output capacity of more than 400,000 bicycles, including electric bikes.
Although electric bikes have gained significant popularity worldwide, with their appeal growing further during the COVID-19 pandemic, the situation in Bulgaria differs slightly. Boyadzhiev highlighted that Bulgarian assembly companies faced challenges in securing the timely delivery of components due to disruptions in the logistical process following the pandemic. However, these problems have been successfully overcome, and the industry is now back on track.
In terms of demand, Bulgaria has witnessed relatively lower adoption of e-bikes compared to Western countries, primarily due to price factors. Maxcom’s e-bikes have an average price of EUR 1,600, resulting in annual sales within the range of dozens or hundreds of units in the domestic market.
Furthermore, Maxcom has actively supported the Vocational School of Mechanical Engineering (VSME) in Plovdiv by furnishing two high-tech classrooms conforming to contemporary standards. This collaboration aims to establish a strong connection between manufacturing and training, where students can gain hands-on experience with bicycle components and settings using a production mini-line within the school premises, as highlighted by VSME Head Teacher Kiril Saksanov.
Bulgaria’s rapid ascent as a leading hub for electric bicycle assembly in Europe demonstrates the country’s commitment to innovation, growth, and knowledge transfer within the industry. As the popularity of e-bikes continues to soar across the continent, Bulgaria stands poised to play a pivotal role in shaping the future of sustainable and alternative transportation.
Elektrický bicykel priemysel v Bulharsku zažil v priebehu rokov pozoruhodný pokrok a stal sa významným základňou pre montáž v Európe. Podľa Nikolaya Boyadzhieva, ekonomického riaditeľa spoločnosti Maxcom so sídlom v Plovdivi, sa Bulharsko v tejto oblasti začalo rozvíjať okolo roku 1990. Nedávne udalosti však posunuli krajinu na novú úroveň. V roku 2022 sa Bulharsko umiestnilo na piatom mieste v Európskej únii, čo sa týka montáže elektrických bicyklov a v roku 2023 sa dostalo na druhé miesto.
Významný impulz pre elektrický bicyklový priemysel v Bulharsku prišiel v októbri 2022, keď spoločnosti Maxcom a Leader 96, ďalší významný výrobca so sídlom v oblasti Plovdiv, ohlásili značné investície do nových závodov v hodnote 120 miliónov bulharských leva (BGN) a 50 miliónov BGN. Maxcom sa spojil s rakúskou skupinou Pierer, aby založil moderný výrobný závod, pričom profituje zo skúseností Pierera, ktorý vlastní známe značky motocyklov ako KTM a Gas Gas.
Maxcom, významný člen skupiny Maxeurope, sa stal jedným z najväčších výrobcov bicyklov východnej Európy. Od svojho vzniku v roku 1996 sa spoločnosť neustále zameriavala na rozvoj a expanziu podnikania. V dôsledku toho začala Maxcom v roku 2001 exportovať bicykle do EÚ, pričom viac ako 95% jej výstupu sa predáva na trhoch EÚ. V súčasnosti disponuje rozsiahlymi montážnymi a skladovacími zariadeniami s celkovou plochou viac než 40 000 metrov štvorcových a ročnou výrobnou kapacitou vyše 400 000 bicyklov, vrátane elektrických bicyklov.
Aj keď sa elektrické bicykle stali celosvetovo veľmi populárnymi a ich obľuba sa počas pandémie COVID-19 ešte zvýšila, situácia v Bulharsku sa trochu líši. Boyadzhiev upozornil, že bulharské montážne spoločnosti sa stretávajú s výzvami pri zabezpečovaní včasného doručenia komponentov v dôsledku narušenia logistického procesu počas pandémie. Tieto problémy však boli úspešne prekonané a priemysel je teraz opäť na správnej ceste.
Pokiaľ ide o dopyt, Bulharsko zaznamenalo relatívne nižšie prijatie elektrických bicyklov v porovnaní s západnými krajinami, hlavne kvôli cenovým faktorom. Priemerná cena elektrických bicyklov Maxcom je 1600 EUR, čo vedie k ročným predajom iba v desiatkach alebo stovkách kusov na domácom trhu.
Okrem toho Maxcom aktívne podporuje odbornú školu strojárstva (VSME) v Plovdivi vybavením dvoch high-tech tried, ktoré spĺňajú súčasné normy. Táto spolupráca si kládla za cieľ vytvoriť silné puto medzi výrobou a vzdelávaním, kde študenti získavajú praktické skúsenosti s komponentami bicyklov a ich nastavením pomocou výrobnej mini-linie na školskom areáli, ako uviedol riaditeľ školy VSME Kiril Saksanov.
Rýchly vzostup Bulharska ako vedúceho centra pre montáž elektrických bicyklov v Európe dokazuje angažovanosť krajiny voči inováciám, rastu a prenosu poznatkov v tejto oblasti. Keďže popularita elektrických bicyklov naďalej stúpa v celej Európe, Bulharsko má významnú úlohu pri formovaní budúcnosti udržateľnej a alternatívnej dopravy.
https://youtube.com/watch?v=yIXx31zzhXQ