Nová štúdia ukazuje zmenu postojov k elektrickým horským bicyklom

V máji 2023 sme informovali o štúdii z Vermontu, ktorej cieľom bolo zistiť postoje a vnímanie elektrických horských bicyklov (eMTB). Štúdia, ktorá prebehla v roku 2022, ukázala, že postoj k eMTB sa stal pozitívnejším ako negatívnym a existuje „všeobecná ochota a dokonca motivácia umožniť ďalšiu integráciu eMTB do športu.“ Výskum bol realizovaný v spolupráci s Fellowship of the Wheel na viacúčelových trasách Hinesburg Town Forest, ktoré umožnili prístup eMTB triedy 1 počas štúdie.

Dáta týkajúce sa bezpečnosti a správania sa na trasách ukázali, že záleží skôr na jednotlivcovi ako na type bicykla a účastníci štúdie nepovažovali pridanie eMTB za zvýšenie preľudnenosti na trasách.

No, jedným hlasom, ktorý chýbal vo vermontskej štúdii, boli správcovia pozemkov. Preto sme sa veľmi zaujímali o návrh od Forest Service (USFS), ktorý by umožnil používanie e-bicyklov na vybraných trasách v národnom lese Bridger-Teton.

Povolenie eMTB na existujúcich trasách vzbudzuje veľký záujem pre prístup, ktorý poskytujú ľuďom, ktorí potrebujú pomoc pri šlapaní na ťažších jazdách. eMTB tiež môžu uľahčiť preťaženie parkovísk na začiatkoch trás.

Na druhej strane však existuje obava z väčšieho opotrebovania trás a vyšších rýchlostí. Kontroverzia teda pokračuje – sú to naozaj bicykle, alebo niečo úplne iné? Rozhodli sme sa sledovať, čo sa deje v Jackson, Wyoming.

Analyzujeme návrh

Kontaktovali sme Jackson Ranger District, ktorý odmietol udelenie rozhovoru. „Projekt je stále veľmi v plienkach. Keďže sa bude v najbližších mesiacoch pravdepodobne výrazne vyvíjať, myslíme si, že správa v tlači je priskoro,“ odpovedala Linda Merigliano vo svojom emailovom vyhlásení.

Merigliano, manažérka programu rekreácie a divokej prírody Jacksonovej oblasti USFS, však poslala odkazy na všetky verejné informácie týkajúce sa návrhu, vrátane scopingového listu distriktu, v ktorom je uvedený zámer návrhu.

Ak návrh prejde, umožní prístup eMTB triedy 1 ku 27,5 míľam na desiatich existujúcich horských bicyklových a viacúčelových trasách v Teton Pass. Štyri navrhované trasy momentálne umožňujú cyklistiku, turistiku a jazdu na koni. Jeden chodník umožňuje iba turistiku a cyklistiku, zatiaľ čo zvyšné päť je v súčasnosti vyhradených iba pre cyklistiku.

Návrh tiež predlžuje sezónu pre e-bicykle triedy 1 v oblasti Horsetail Creek a Munger Mountain. Momentálne majú e-bicykle prístup počas leta na motorizované trasy v týchto dvoch oblastiach. Ak návrh prejde, eMTB budú mať celoročný prístup k Munger Mountain a skoro o tri mesiace predĺžený prístup do oblasti Horsetail Creek.

Vo svojom scopingovom liste USFS uznáva rastúci trend predaja a používania e-bicyklov. Návrh predstavuje tému a uvádza: „Elektrické bicykle (e-bicykle) sú populárne a ponúkajú nové možnosti na skúmanie pozemkov Národného lesníckeho systému. Ak však nebude riadne riadený, e-bicykle môžu zvýšiť konflikty medzi užívateľmi a vytvárať bezpečnostné problémy na už tak veľmi preťažených trasách. S rýchlym nárastom použitia e-bicyklov v oblasti Jackson si lesný personál myslí, že je čas na vyriešenie tejto problematiky.“

Scopingový list tiež uvádza: „Údaje z miestnych patrolných záznamov dokumentujú zvýšenie neoprávneného používania e-bicyklov na našej ne-motorizovanej trase.“

USFS tiež uviedol: „Výskum ukazuje, že zákaz určitého využitia bez poskytnutia iných možností tohto využitia je neúčinný.“

Súčasne je prístup k jazde na eMTB v oblasti Jackson momentálne obmedzený na motorizované trasy, kde často dochádza k stretnutiam s touto druhom dopravy. USFS si uvedomuje, že to nie je ten zážitok, ktorý mnohí majitelia eMTB hľadajú pri jazde.

Vidí to tiež ako príležitosť pre určité skupiny, ako sú handicapovaní cyklisti alebo ľudia s fyzickými obmedzeniami, aby sa mohli dostať na trasy, na ktoré by inak nemali prístup na tradičných horských bicykloch.

Súčasťou návrhu, ktorý je spomenutý vo scopingovom liste, je systém povolení. Osoby, ktoré chcú jazdiť po navrhovaných trasách na svojom eMTB, by si mali získať štítku v miestnom cyklo obchode. Táto štítka by identifikovala ich eMTB ako triedu 1 e-bicykla. Ak by niekto nemal štítku alebo by sa pokúsil jazdiť po navrhovaných trasách na triede 2 alebo 3 e-bicykli, mohla by mu byť udelená pokuta.

Ak návrh prejde, nadobudne účinnosť v máji. To zvýši prístup eMTB na 12% trás (k tejto hodnote sa počítajú aj motorizované trasy, na ktoré majú eMTB momentálne prístup) v oblasti Jackson Ranger District.

Zástancovia viacúčelového využívania verejných pozemkov

Will Mook, výkonný riaditeľ zástancov viacúčelového využívania verejných pozemkov (AMPL), pracoval na tomto návrhu s Jackson Ranger District od začiatku. AMPL je jednou z niekoľkých skupín horských bicyklov a cyklo obchodov, ktoré sa na ňom zúčastňujú. AMPL sa zasazuje o rekreačný prístup na verejné pozemky a spolupracuje s USFS na výstavbe a údržbe trás v tejto oblasti.

Jacksonová oblasť je známa svojimi epickými horskými bicyklovými trasami v prírode. Mnohé z týchto trás ale nie sú dostupné pre majiteľov eMTB, pretože sa nachádzajú na pozemkoch USFS. Rozdiel medzi „motorizovanou“ a „ne-motorizovanou“ klasifikáciou USFS bráni eMTB prístupu na jednokolesové chodníky, ktoré tvoria väčšinu trás v Jacksonu. A práve tieto tradičné horské bicyklové chodníky hľadajú mnohí majitelia e-bicyklov.

Mook vysvetlil, že momentálne existujú tri jednokolesové trasy, ktoré umožňujú jazdu na eMTB. Tieto však patria medzi motorizované trasy. A hoci majú tieto tri trasy primeranú dĺžku, sú samostatné a nepripojené.

Nakalibrované trasy motokrosov bez siete chodníkov neponúkajú to, čo od jazdy na eMTB očakávala miestna komunita. Hľadali chodníky, ktoré „uspokoja tú túžbu po tradičnom zážitku z jazdy na horskom bicykli, ale s pomocou pedálov,“ ako to Mook vyjadril.

„Oslovil ma miestny cyklista, ktorý stárnol,“ povedal nám Mook a spomenul, ako začal návrh pred rokom. „Sťažoval sa, že v Jacksonovej oblasti nie sú dostatočné jednokolesové trasy – taký zážitok na horskom bicykli, aký si e-bicyklisti želajú.“

Prvý cyklista, ktorý s Mookom začal diskutovať o tejto otázke, zapojil aj ďalších. „Vytvorila sa táto pracovná skupina,“ povedal Mook. „Oslovili sme Forest Service s cieľom byť konštruktívni.

Často kladené otázky (FAQ) na základe hlavných tém a informácií predstavených v článku:

1. Aký je postoj k elektrickým horským bicyklom (eMTB) podľa štúdie z Vermontu?
– Štúdia ukázala, že postoj k eMTB sa stal viac pozitívnym ako negatívnym a existuje „všeobecná ochota a motivačný faktor umožniť ďalšiu integráciu eMTB do športu.“

2. Aké dáta sa zistili týkajúce sa bezpečnosti a správania sa na trasách?
– Dáta naznačili, že záleží skôr na jednotlivcovi ako na type bicykla a účastníci štúdie nepovažovali pridanie eMTB za zvýšenie preľudnenosti na trasách.

3. Kto chýbal vo vermontskej štúdii?
– Chýbali správcovia pozemkov.

4. Aký je návrh od Forest Service (USFS) týkajúci sa používania e-bicyklov v národnom lese Bridger-Teton?
– Návrh by umožnil používanie eMTB triedy 1 na vybraných trasách v Teton Pass a predlžoval by sezónu pre eMTB triedy 1 v oblastiach Horsetail Creek a Munger Mountain.

5. Aký je systém povolení v rámci návrhu?
– Osoby, ktoré chcú jazdiť po navrhovaných trasách na eMTB, by si mali získať štítku v miestnom cyklo obchode. Táto štítka by identifikovala ich eMTB ako triedu 1 e-bicykla. Jazda na navrhovaných trasách na iných triedach e-bicyklov by bola pokutovaná.

6. Čo znamená klasifikácia „motorizovaná“ a „ne-motorizovaná“ v rámci USFS?
– Klasifikácia „motorizovaná“ a „ne-motorizovaná“ bráni eMTB prístupu na jednokolesové chodníky, ktoré tvoria väčšinu trás v oblasti Jackson. Momentálne majú eMTB prístup iba na motorizované trasy.

7. Ako sa s tým vyrovnávajú zástancovia viacúčelového využívania verejných pozemkov?
– Zástancovia viacúčelového využívania verejných pozemkov (AMPL) pracujú s Jackson Ranger District na návrhu, ktorý by umožnil prístup eMTB na jednokolesové chodníky.

8. Aký je dôvod vytvorenia tohto návrhu?
– Jacksonová oblasť nemá dostupné jednokolesové trasy pre majiteľov eMTB, pretože sa nachádzajú na pozemkoch USFS. Zástancovia viacúčelového využívania verejných pozemkov sa snažia umožniť prístup eMTB na tieto trasy.

9. Ako môžu majitelia eMTB získať prístup na navrhované trasy?
– Majitelia eMTB by si mali získať štítku v miestnom cyklo obchode, ktorá by identifikovala ich eMTB ako triedu 1 e-bicykla.

10. Ak návrh prejde, na aký percentuálny podiel trás by sa zvýšil prístup eMTB v oblasti Jackson Ranger District?
– Prístup eMTB by sa zvýšil na 12% trás v oblasti Jackson Ranger District.