Návrh zákona o pravidlách pre elektrické bicykle: Zdôvodnené opatrenie alebo zbytočná obmedzovačka?

Nový návrh zákona predložený poslankyňou Tashou Boernerovou (D-Encinitas) vyvoláva diskusiu o bezpečnosti elektrických bicyklov. Zákon by stanovoval minimálny vek dvanásť rokov pre všetkých jazdcov elektrických bicyklov a vyžadoval by, aby každý z nich mal buď vodičský preukaz alebo výnimku a štátny identifikačný doklad.

Bezpečnosť elektrických bicyklov je samozrejme dôležitá. Poslankyňa Boernerová pracuje na vypracovaní bezpečnostného školenia – o tom si však povieme neskôr – ale nápad požadovať pre jazdu na bicykli vodičské preukazy prináša celý rad problémov. Jedným z nich je rasový profilovanie – ľudia, ktorí majú najväčšiu šancu byť zastavení kvôli možným porušeniam tohto zákona, sú mladí ľudia farby. Potom je tu aj problém s tým, že polícia sa musí zaoberať ešte jednou vecou, ktorá je v podstate bezpečnostným problémom. Ako poukazuje Kalifornská cyklistická koalícia: „Bicykel je účinným a nevyhnutným prostriedkom boja proti zmene klímy a elektrické bicykle uľahčujú cyklistiku ešte širšiemu spektru ľudí. Požiadavky na udelenie licencie pre elektrické bicykle pravdepodobne nespišujú zvýšenie počtu nehôd (viac informácií nájdete nižšie), ale obmedzia počet cyklistov práve v čase, keď Kalifornia musí využiť každú stratégiu na zmierňovanie klimatickej krízy.“

Elektrické bicykle môžu byť jednoduchšie – a rýchlejšie – ako bicykle, ktoré nepoužívajú motor. To prináša výhody aj nebezpečenstvá, najmä pre nezaujatých cyklistov. Ale riešením je zlepšenie informácií a školení, nie zvyšovanie policejnej kontroly.

Niektoré školy a miestne občianske združenia ponúkajú školenia v ovládaní a bezpečnostných opatreniach pre jazdu na bicykli, ale tieto programy nie sú dostatočne dostupné vo veľkom objeme pre požiadavky. Dokonca aj kurzy, ktoré sa kedysi považovali za komplexné kurzy na „bezpečnosť na cestách“ pre mladých ľudí v Kalifornii – kurzy tzv. „autoškoly“, ktoré boli kedysi povinné pre maturantov – už nie sú ponúkané ani nehrajú povinného štandardného curriculum v väčšine miest. V Kalifornii je dokonca možné získať vodičský preukaz bez akejkoľvek prípravy, ak ste aspoň 18-roční a zložíte test.

Takže požiadavky na školenie pre legálne vedenie automobilov – čo je v každom prípade činnosť, ktorá je potenciálne oveľa smrtiacejšia ako jazda aj s rýchlym elektrickým bicyklom – sú celkom nízke. Návrh zákona Asm. Boernerovej, A.B. 2234, by vyžadoval, aby každý dospelý jazdec mal buď vodičský preukaz alebo absolvovaný online bezpečnostný kurz CHP (vypracovaný na základe predchádzajúceho návrhu Boernerovej), a následne získať výnimku a štátnu identifikačnú kartu a nosiť ju pri jazde na elektrickom bicykli – akomkoľvek elektrickom bicykli, nie len na tých rýchlejších.

Aké je skutočné a súčasné nebezpečenstvo spojené s elektrickými bicyklami? Autá a ľudia, ktorí ich riadia.

Kalifornia delí elektrické bicykle do kategórií na základe toho, či jazdec musí šliapať a ako rýchlo môže jazdiť. Trieda 1 elektrického bicykla má motor, ktorý poskytuje pomoc jazdcovi pomocou šliapania, ale nepomôže mu viac ako 20 mph. Trieda 2 elektrického bicykla sa dá používať aj bez šliapania, ale motor nedovolí jazde bicykla cez 20 mph. Trieda 3 elektrických bicyklov poskytuje pomoc iba v prípade, že jazdec šliapne a ich rýchlosť sa obmedzuje na 28 mph.

Zákon už zakazuje osobám mladším ako šestnásť rokov jazdu na triede 3 elektrickom bicykli.

Tento návrh zákona je druhým pokusom poslankyne Boernerovej, ktorej podobný návrh minulý rok, A.B. 530, skončil v komisii. Súvisí aj s ďalším návrhom zákona, ktorý predložila, A.B. 2259, ktorý žiada, aby kalifornský motoristický úrad vypracoval príručku o bezpečnosti bicyklov s informáciami o elektrických bicykloch. Aj ten je druhou verziou zákona A.B. 1188, ktorý bol tiež zamietnutý vo výbore.

Zatiaľ niet známych informácií o tom, či poslankyňa Boernerová predloží znovu svoj návrh zákona o **križovatkách, termín pre nove návrhy je až do budúceho piatku, 16. februára**. Boernerová nie je jediným zákonodarcom, ktorý sa snaží regulovať jazdu na elektrických bicykloch. Damon Connolly (D-Marin) predložil A.B. 1778 (taktiež druhý pokus o mŕtvy návrh zákona). Tento navrhuje zakázať osobám mladším ako 16 rokov jazdu na triede 2 elektrických bicyklov (tých, ktoré sa môžu pohybovať najviac do 20 mph a nie je nutné šliapať).

Tlačová správa poslanca Davida Mina o A.B. 381 z minulého roka vyžaduje štúdiu, ktorá „preskúma, identifikuje a analyzuje dostupné informácie týkajúce sa… údajov o zraneniach, nehodách, návštevách pohotovostných ambulancií a úmrtiach súvisiacich s bicyklami a elektrickými bicyklami a najlepších postupov na podporu bezpečného používania elektrických bicyklov.“

Táto štúdia by mohla priniesť odpovede, ktoré tieto návrhy zákona hľadajú.

Často kladené otázky o bezpečnosti elektrických bicyklov:

1. Aký je minimálny vek jazdcov elektrických bicyklov podľa nového návrhu zákona predloženého poslankyňou Tashou Boernerovou?
– Nový návrh zákona by stanovoval minimálny vek dvanásť rokov pre všetkých jazdcov elektrických bicyklov.

2. Aké dokumenty by musel mať každý jazdec elektrobicykla podľa tohto návrhu zákona?
– Každý jazdec elektrobicykla by musel mať buď vodičský preukaz alebo výnimku a štátny identifikačný doklad.

3. Aké problémy vyvoláva požiadavka na vodičské preukazy pre jazdu na elektrobicykli?
– Jeden z problémov je rasové profilovanie, keďže najväčšiu šancu by mať zastavení kvôli možným porušeniam tohto zákona mali mladí ľudia farby. Okrem toho, polícia sa musí zaoberať ešte jednou vecou, ktorá je v podstate bezpečnostným problémom. Požiadavka na vodičské preukazy môže obmedziť počet cyklistov práve v čase, keď Kalifornia musí využiť každú stratégiu na zmierňovanie klimatickej krízy.

4. Ako by mohli byť zlepšené informácie a školenia pre jazdu na elektrobicykli?
– Niektoré školy a občianske združenia už ponúkajú školenia v ovládaní a bezpečnostných opatreniach pre jazdu na bicykli, ale tieto programy nie sú dostatočne dostupné vo veľkom objeme. Je potrebné zlepšiť dostupnosť a podporu takýchto školení.

5. Aké kategórie elektrických bicyklov existujú v Kalifornii a aký je rozdiel medzi nimi?
– V Kalifornii sú elektrické bicykle klasifikované do troch tried na základe toho, či jazdec musí šliapať a aká je maximálna jazdná rýchlosť. Trieda 1 má motor, ktorý poskytuje pomoc jazdcovi pomocou šliapania, ale nepomôže mu viac ako 20 mph. Trieda 2 sa dá používať aj bez šliapania, ale motor nedovolí jazde bicykla cez 20 mph. Trieda 3 poskytuje pomoc iba v prípade, že jazdec šliapne a ich rýchlosť je obmedzená na 28 mph.

Dôležité pojmy:
– Elektrické bicykle: Bicykle, ktoré majú zabudovaný elektromotor pre dodatočnú podporu jazdcovi pri šliapaní.
– Vodičský preukaz: Oficiálny doklad oprávňujúci osobu, aby mohla viesť motorové vozidlo na verejných cestách.
– Štátny identifikačný doklad: Oficiálne doklady, ktoré preukazujú identitu a občianstvo osoby.
– Ovládanie a bezpečnostné opatrenia: Zručnosti a pravidlá, ktoré by jazdec elektrického bicykla mal poznať a dodržiavať pre svoju bezpečnosť a bezpečnosť ostatných účastníkov na cestách.

Súvisiace odkazy:
Kalifornská cyklistická koalícia