Jedinečné jazdenie na elektronickej snowboarde

V decembri upútal čínsky výrobca Crusher pozornosť snowboardovej komunity prekvapivým predstavením svojho elektrického snowboardu. Cyrusher Ripple je jedinečnou kombináciou snowboardu, snožmo, e-skateboardu a skútra s elektromotorom. Jeho srdce tvorí motor s výkonom 3 kW v spájanej zadnej časti snowboardu a batériu treba nosiť v batohu. Podľa informácií od výrobcu má Ripple dojazd viac ako 30 míľ a môže dosiahnuť rýchlosť až 30 míľ za hodinu.

Prekvapivo sme dostali možnosť skúsiť tento snowboard a zobrať ho so sebou do Vermontu na testovanie. Bolo zaujímavé vidieť, či naozaj funguje a či je zároveň zábavnou formou dopravy.

Ripple sme dostali v niekoľkých krabicách a… je ťažký. 156 cm dlhý snowboard bez 11 librového akumulátora váži úctyhodných 33 libier alebo 15 kíl. Všetka tá váha je v zadnej časti. Na niekoho zvyknutého nosiť pod 10 librový snowboard to bolo šokujúce. Tento snowboard váži rovnako ako horský bicykel a najlepšie je ho nosiť s zadným kolesom valiacim sa po zemi.

Ripple sme dostali bez viazacích prvkov, takže som použil staršie tradičné viazací prvky, ktoré som mal na snowboarde používanom pred piatimi rokmi. Posledných päť rokov som jazdil s viazačkami Burton Step-On a ak by som mal na doskách ešte jedny, bola by to oveľa lepšia skúsenosť. Zvykol som si tiež na dlhší snowboard dlhý 160 cm, ale 156 cm na moju 6 stop vysokú a 100 kíl ťažkú postavu nebolo prekvapujúco malé.

Batéria s kapacitou 635 Wh má veľký pravouhlý tvar a musí sa umiestniť do batohu. Situácia s batériou v batohu nie je zložitejšia ako nosiť batoh plný kníh, ale už aj tak jazdíte na snowboarde vážiacom 33 libier. Spojenie medzi batériou a Ripple predstavuje veľký drôt s pružinou. Batéria prišla približne napoly nabitá a k našej radosti používa bežný nabíjač batérií pre elektrobicykle s napätím 48V.

Ripple disponuje aj USB-A portom, ktorý sa dá použiť na súčasné nabíjanie ovládača (kábel na nabíjanie ovládača mi však chýbal). Na zapnutie systému musíte stlačiť tri tlačidlá v správnom poradí: najskôr musíte zapnúť batériu vo vnútri batoha, potom tlačidlo na snowboarde a nakoniec ručný ovládač.

Ovládač je veľmi zaujímavý a má tvar podobný zbrane, pripomínajúci niektoré ovládače elektrických skateboardov, ktoré som používal. Ovládač má farebný displej, rýchlosťomer a indikátor batérie, no písmo je také malé, že sa nedá dobre čítať cez lyžiarske okuliare pri vysokých rýchlostiach a za jasného slnečného počasia. Na obmedzené testovanie to však fungovalo dobre a úprimne povedané som pri jazde veľa nehľadel na displej. Najzaujímavejšie je, že ovládač nie len zrýchľuje snowboard, ale môže ho aj brzdiť – čo je užitočné, keď jazda s prídavnou hmotnosťou v zadnej časti komplikuje brzdovanie pri vybočovaní.

Jazda na Cyrusher Ripple nie je ako jazda na bežnom snowboarde z mnohých zjavných aj nezjavných dôvodov. Tento snowboard je určený predovšetkým na jazdu na dlhé vzdialenosti či mierny stúpanie. Veľká hmotnosť motora a ovládača s výkonom 3 kW v zadnej časti udržuje koleso vo snehu, čo však zároveň komplikuje vybočovanie, najmä na obmedzených povrchoch, pre ktoré je určený Ripple. Cyrusher upozornil, že snowboard je najvhodnejší pre nový sneh. Mokrý sneh je príliš lepkavý na to, aby koleso vyvažovalo statickú hmotnosť jazdca a snowboardu. Práškový sneh naopak nedáva dosť trakcie kolesu. Je potrebný dobre upravený povrch, aký často nájdete v goratách Vermontu – ale na rovine.

Ako som už povedal, brzdenie nie je riadené vybočovaním, ale stlačovaním brzdiaceho pedálu na kolese. Vybočovať môžete iba riadením a krotením

Často sa pýtate, aký je rozdiel medzi elektrickým snowboardom a bežným snowboardom. Elektrický snowboard je vybavený elektromotorom a batériou, ktoré mu umožňujú jazdu bez potreby šliapania. Na rozdiel od bežného snowboardu, kde musíte ťahať sám, elektrický snowboard vás poháňa. Tento konkrétny model, Cyrusher Ripple, má motor s výkonom 3 kW, batériu s kapacitou 635 Wh a dosah až 30 míľ a rýchlosť až 30 míľ za hodinu.

Bolo zistené, že pozážitok z jazdy na tomto elektrickom snowboarde závisí od povrchu snehu. Je najvhodnejší pre nový sneh a dobre upravený povrch, ktorý sa často nachádza v goratách Vermontu. Mokrý sneh je príliš lepkavý a práškový sneh nedáva dostatočnú trakciu kolesu.

Batéria s kapacitou 635 Wh musí byť umiestnená v batohu. Tento batoh je podobný batohu na knihy a nie je príliš nepraktický na nosenie. Snowboard samotný váži 33 libier, čo je celkom ťažké v porovnaní s bežným snowboardom. Naštastie je vybavený kolesom, ktoré sa dá valiť, čo pomáha pri prenášaní.

Ovládač elektrického snowboardu je zaujímavý a pripomína ovládače elektrických skateboardov. Má farebný displej so zobrazovaním rýchlosti a stavu batérie. Ovládač nie len zrýchľuje snowboard, ale aj ho môže brzdiť.

Na záver, jazda na elektrickom snowboarde nie je ako jazda na bežnom snowboarde. Elektrický snowboard je najvhodnejší pre jazdu na dlhé vzdialenosti a miernom stúpaní. Zároveň však môže byť problematické vybočovať na obmedzených povrchoch. Je dôležité mať na pamäti, že jazda na elektrickom snowboarde vyžaduje kontrolu a krotenie.

Key Terms:
– Cyrusher Ripple: Elektrický snowboard od čínskeho výrobcu Crusher.
– Elektrický snowboard: Snowboard vybavený elektromotorom a batériou na poháňanie.
– Batéria: Zariadenie na uchovávanie elektrickej energie pre pohon elektrického snowboardu.
– Motor: Zariadenie na generovanie pohybu a výkonu pre elektrický snowboard.
– Výkon: Miera, akou zariadenie generuje pohyb alebo energiu. V tomto prípade je udávané v kilowattoch (kW).
– Dosah: Maximálna vzdialenosť, ktorú môže elektrický snowboard prejsť na jedno nabitie batérie.
– Brzdenie: Akcia znižovania rýchlosti alebo zastavenia elektrického snowboardu.
– Trakcia: Schopnosť kolesa elektrického snowboardu udržať priľnavosť k povrchu snehu.
– Kníhy: Predmety, ktoré môžete nosiť v batohu a sú podobnej váhy ako batéria elektrického snowboardu.
– Rýchlosť: Miera, akou sa elektrický snowboard pohybuje, udávaná v míľach za hodinu (mph).

Suggested related links:
cyrusher.com (hlavná doména)
en.wikipedia.org/wiki/Snowboarding