Bratislava, 5. apríl 2023 – Priemysel elektrických bicyklov sa nachádza pred významnými výzvami v dôsledku nedávnych taríf medzi Spojenými štátmi a Čínou. Napriek tomu, že administratíva Joe Bidena nedávno zaviedla tarify na čínske elektromobily (EV), zdá sa, že sa e-bicykle dostanú do streľby. Úrad obchodného zástupcu Spojených štátov oznámil plány na zvýšenie taríf na batérie pre e-bicykle z aktuálnych 7,5 percent na 25 percent od roku 2026. Okrem toho sa má čoskoro vypršať ustanovenie, ktoré predtým vyňalo čínske e-bicykle a ich súčiastky z 25 percentovej colnej tarify, čo by mohlo v blízkej budúcnosti viesť k nárastu cien.
Tieto tarify prichádzajú v mimoriadne neistej dobe pre trh e-bicyklov. Po východiskovom ťahaní sa e-bicykle predávajú v roku 2022, kedy bolo predaných približne 1,1 milióna e-bicyklov len v Spojených štátoch. Odvtedy sa však priemysel stretol s problémami, vrátane bankrotov a prepúšťaní. Jednou z veľkých prekážok, ktorým stále čelia e-bicykle, je ich cena. Zatiaľ čo bežné bicykle sú dosť dostupné, e-bicykle s viac výkonom sa môžu pohybovať od niekoľkých stoviek do niekoľkých tisíc dolárov, pričom najluxusnejšie modely sa dokonca dostávajú až na sumu 6 000 dolárov.
Aby sa e-bicykle stali dostupnejšími, niekoľko miest zaviedlo stimulačné programy, ktoré poskytujú hotovostné poukazy alebo zľavy, zníženie ceny o 250 až 500 dolárov. Avšak nedávna štúdia naznačuje, že tieto programy nemusia byť najefektívnejším spôsobom dosiahnutia environmentálnych cieľov. Podľa štúdie by 80 percent kupujúcich e-bicyklov kúpilo bicykel aj bez stimulov, čo naznačuje, že zľava nemá výrazný vplyv na ich rozhodnutie. Napriek tomu štúdia tiež poukazuje na ďalšie výhody e-bicyklov, ako je zlepšenie zdravia, zníženie dopravnej hromady a zvýšená mobilita, najmä pre rodiny s nízkym príjmom.
Zavedenie vyšších taríf predstavuje významnú výzvu pre priemysel e-bicyklov. Aj s vládnymi stimulmi by zvýšenie nákladov mohlo e-bicykle urobiť nedostupnými pre mnohých spotrebiteľov. Experti predpokladajú, že toto by mohlo spomaliť trh. Avšak v dlhodobom horizonte by mohli e-bicyklové spoločnosti preskúmať alternatívne dodávateľské reťazce a zvážiť rozšírenie domácej výroby. Celkový vplyv týchto taríf na priemysel e-bicyklov je však neistý, ale je zrejmé, že prinesú významné výzvy a narušenia už tak kolísavému trhu.
Priemysel e-bicyklov pôsobí v širšom odvetví elektromobilov (EV), ktoré si za posledné roky výrazne polepšilo. Podľa správy spoločnosti Allied Market Research sa veľkosť svetového trhu s elektrickými bicyklami v roku 2020 odhadovala na 41,34 miliardy dolárov a do roku 2028 sa očakáva jej nárast na 118,23 miliárd dolárov s ročnou mierou rastu (CAGR) 13,4% od roku 2021 do roku 2028. Tento rast je možné pričítať rôznym faktorom, vrátane zväčšujúceho sa environmentálneho povedomia, potreby udržateľných dopravných možností a pokroku v batériovej technológii.
Jednou z hlavných výziev, ktorým priemysel e-bicyklov čelí, je otázka dostupnosti. Ako bolo spomenuté v článku, e-bicykle môžu byť podstatne drahšie ako tradičné bicykle. Výrobcovia sa snažia vyvíjať dostupnejšie modely e-bicyklov bez toho, aby ohrozili kvalitu alebo výkon. Spoločnosti skúmajú nákladovo efektívne metódy výroby a spolupracujú s výrobcami batérií, aby minimalizovali celkovú cenu e-bicyklov.
Ďalšou problémom, ktorá sa v odvetví objavuje, je úzkosť týkajúca sa aktívneho dosahu, čo sa vzťahuje na obavy z vybitia batérie počas jazdy. Výrobcovia e-bicyklov neustále pracujú na zlepšovaní batériovej technológie, aby zvýšili dosah a spoľahlivosť e-bicyklov. Očakáva sa, že pokroky v technológii batérií, ako je vyššia energetická hustota a rýchlejšie nabíjanie, vyriešia túto problematiku a zlepšia celkový užívateľský zážitok.
Pokiaľ ide o prognózy trhu, očakáva sa, že priemysel e-bicyklov bude pokračovať v stúpajúcom trende. Dopyt po e-bicykloch by mal ostať silný v dôsledku faktorov, ako je zväčšujúce sa mestské prostredie, rastúce náklady na palivo a dôraz na udržateľné dopravné riešenia. Okrem toho prispel k nárastu dopytu po e-bicykloch aj pandémia COVID-19, keď ľudia hľadali alternatívne spôsoby dopravy a zároveň sa vyhýbali preplnenému verejnému cestovaniu.
Avšak zavedenie vyšších taríf na batérie pre e-bicykle a skončenie ustanovenia, ktoré vyňalo čínske e-bicykle z taríf, predstavuje pre priemysel značné výzvy. Tieto tarify by mohli spôsobiť zvýšenie výrobných nákladov a následne aj vyššie ceny pre spotrebiteľov. Vplyv týchto taríf na trh je neistý, ale očakáva sa, že narušia dodávateľský reťazec a možno spomalia rast priemyslu e-bicyklov.
V súvislosti s týmito výzvami by mohli e-bicyklové spoločnosti preskúmať alternatívne dodávateľské reťazce a zvážiť rozšírenie domácej výroby. Viacstranné zdrojovanie komponentov a batérií z krajín, ktoré nie sú zasiahnuté tarifami, by mohlo pomôcť zmierňovať vplyv zvýšených nákladov. Okrem toho by rozšírenie miestnych výrobných zariadení mohlo znížiť závislosť od dovozu a poskytnúť príležitosť na vytváranie pracovných miest a podporu miestnej ekonomiky.
Je dôležité poznamenať, že budúci rast priemyslu e-bicyklov je ovplyvnený aj vládnymi politikami a predpismi. Podporné politiky, ako sú stimuly, dotácie a rozvoj infraštruktúry, môžu zohrávať kľúčovú úlohu pri podpore používania e-bicyklov a stimulácii rastu trhu. Vlády z celého sveta stále viac rozpoznávajú výhody e-bicyklov a zavádzajú opatrenia na podporu ich používania, vrátane vyhradených pruhov, nabíjacích staníc a finančných stimulov pre nákupy.
Na záver, hoci priemysel e-bicyklov za posledné roky zažil významný rast, zavedenie vyšších taríf predstavuje výzvu pre jeho ďalší rozvoj. Dostupnosť a technológia batérií sú kľúčové oblasti, na ktoré sa priemysel zameriava, a prognózy trhu naznačujú pozitívne vyhliadky v dlhodobom horizonte. Avšak vplyv taríf na priemysel je neistý a spoločnosti sa môžu musieť prispôsobiť svojim stratégiám, aby sa vyrovnali s týmito výzvami a zabezpečili trvalý rast trhu e-bicyklov.
Súvisiace odkazy:
– Trh s elektrickými bicyklami – Allied Market Research
– Trendy v priemysle e-bicyklov
– Výzvy pre trh s e-bicyklami
– E-bicykle: najinteligentnejší spôsob cestovania?