V dnešnej neustálej snahy o zelenšiu budúcnosť je dopyt po udržateľných a ekologických riešeniach vyšší ako kedykoľvek predtým. Ako sa sektor mobility snaží nájsť čistejšie alternatívy, vzniká fascinujúce súperenie medzi elektrickými batériami a vodíkovými článkami. Zatiaľ čo vodík ako zelený zdroj energie pre bicykle zatiaľ nie je tak dobre známy, má potenciál zmeniť nulovú emisiu mobility s rozšíreným dojazdom, kratším dobíjacím časom a zníženým environmentálnym dopadom.
Jedným z najúspešnejších vodíkom poháňaných elektrických bicyklov, ktoré sú momentálne k dispozícii, je model Alpha Neo od spoločnosti Pragma Mobility so sídlom vo Francúzsku. Avšak pokroky vo vodíkových palivových článkoch pravdepodobne poháňajú viac inovatívnych projektov v sektore elektrickej mobility.
Nedávno si našu pozornosť získala írska mobilná startup firma s názvom HubUR so svojím revolučným výtvorom s názvom Boon H2. Tento elektricky asistovaný bicykel pracuje bez tradičnej batérie a namiesto toho využíva vodíkový palivový článok na generovanie elektriny. To, čo ho odlišuje, je zahrnutie elektrolyzéra, ktorý umožňuje jazdcom vyrábať potrebný vodíkový plyn doma len pomocou vody.
Tento vynaliezavý koncept zjednodušuje prijímanie vodíkového paliva v mestských dopravných aplikáciách, pretože užívateľom už nemusíte závisieť od externých infraštruktúr na dobíjanie. Boon H2 má odnímateľnú vodíkovú nádrž s hmotnosťou približne 2 kg (4,4 libier), ktorá je schopná odolať tlaku až 10 bar. Jeho nízko tlaková nádrž sa môže jednoducho doplniť užívateľom pomocou dodaného elektrolyzéra, ktorý má rozmery 450 × 220 × 440 mm a pracuje s napätím 220 V a s výkonom niečo vyše 330 wattov.
Boon H2 má dojazd až 50 km (31 míľ) a maximálnu rýchlosť 23 km/h (14 míľ/h). Autonómia Boon H2 môže byť obmedzená, ale spoločnosť HubUR plánuje ponúknuť samostatné nábehové nádoby, čo umožňuje cyklistom absolvovať dlhšie cesty bez obáv o vybitie energie.
Stavaný s hliníkovým rámom a vidlicou, vybavený 26-palcovými kolesami a pri váhe približne 25 kg (55 libier), Boon H2 sa môže pochváliť významnými funkciami, ako je prevodník Shimano Tourney a LCD displej pre nastavenie asistencie výkonu.
Podrobnejšie informácie o Boon H2 zatiaľ sú obmedzené, ale spoločnosť HubUR plánuje predstaviť tento inovatívny elektrický bicykel spolu s kompletným setom obsahujúcim bicykel, vodíkovú nádrž a vodíkový generátor na výstave Vivatech 2024 v Paríži. Predpokladaná cena za kompletný set je približne €6,000 vrátane dane.
Boon H2 predstavuje pozoruhodný pokrok v oblasti udržateľnej mobility a ukazuje potenciál, ktorý majú vodíkom poháňané elektrické bicykle na transformáciu mestského dojazdu. S jeho inovatívnym dizajnom a sebestačnosťou nastavuje novú laťku a otvára cestu pre ekologickejšie a dostupnejšie možnosti dopravy v budúcnosti.
Ďalšie informácie o vodíkom poháňanom elektrickom bicyklovom priemysle a súvisiacich vývojoch môžete nájsť na webových stránkach ako Hydrogen Fuel News a Fuel Cell Store. Tieto zdroje poskytujú hlbo