Elektronické bicykle (e-bicykle) rýchlo získavajú popularitu ako alternatívny spôsob dopravy, podľa nedávneho štúdie, ktorú vypracovala Výskumná laboratórium pre aktívnu dopravu (REACT) na univerzite British Columbia.
Výskum, ktorý mal podporu zo strany programu na zvýhodnené nákupy e-bicyklov obce Saanich, ukázal, že väčšina užívateľov e-bicyklov aj po roku používania stále na ne spolieha ako na náhradu cestovania autom. Toto zistenie poukazuje na potenciál e-bicyklov zmeniť spôsob, akým sa premávame a znížiť náš uhlíkový odtlačok.
Program zvýhodnených nákupov e-bicyklov obce Saanich, ktorý prebiehal v rokoch 2021 a 2022, ponúkal tri rôzne zľavy na základe príjmu. Tieto stimuly zohrali významnú úlohu pri povzbudzovaní nových cyklistov, pričom počas programového obdobia došlo k nárastu využívania e-bicyklov o 93 percent. Okrem toho, 60 percent užívateľov e-bicyklov bolo úplne nových cyklistov.
Dr. Alex Bigazzi, vedúci výskumník z REACT Lab na univerzite British Columbia, zdôraznil pozitívny vplyv väčších stimulov poskytovaných rodinám s nízkymi príjmami. Tieto stimuly pritiahli nielen nových cyklistov, ale poskytli im aj cenovo dostupnejšiu alternatívu k používaniu automobilov.
Účastníci, ktorí dostali najväčšiu zľavu, uviedli, že by si e-bicykel bez vysokej dotácie nekúpili. Navyše, jeden rok po vlastnení e-bicykla sa zaznamenal významný pokles týždenného cestovania autom o 48 kilometrov, čo predstavuje zníženie o 30-40 percent.
Dr. Bigazzi upozornil na značné zmeny v cestovných návykoch, ktoré boli vyvolané stimulmi a pretrvali aj po začiatočnom nákupe. Účastníci prispeli k značnému zníženiu emisií skleníkových plynov súvisiacich s cestovaním, čo znamenalo odvrátenie priemerne 16 kilometrov emisií oxidu uhličitého o rok neskôr.
Na rozdiel od bežného presvedčenia o vysokých nákladoch na e-cyklistické stimuly, náklady na program zvýhodnených nákupov e-bicyklov v obci Saanich boli konkurencieschopné v porovnaní s inými dotáciami v doprave v Kanade. Náklady sa pohybovali medzi približne 190 až 720 dolármi na tonu emisií skleníkových plynov, čo z e-bicyklov robí nákladovo efektívne riešenie na zníženie emisií v porovnaní s dotáciami na elektrické autá.
Dr. Bigazzi rovnako upozornil na ďalšie výhody spojené so stimulmi e-bicyklov, ako je zvýšená fyzická aktivita, zníženie miestnych znečisťujúcich látok a nižšie náklady na cestovanie. Tieto dodatočné výhody ďalej zvyšujú atraktivitu e-bicyklov ako udržateľného spôsobu dopravy.
Závery tejto štúdie poukazujú na potenciál e-bicyklov transformovať dopravu a prispieť k zelenšiemu a udržateľnejšiemu budúcnosti. S narastajúcim povedom o ich výhodách je pravdepodobné, že e-bicykle budú aj naďalej získavať popularitu ako ekologická alternatíva tradičným spôsobom cestovania.
Často kladené otázky (FAQ):
1. Aké sú výhody e-bicyklov oproti klasickým bicyklom?
– E-bicykle poskytujú elektrickú asistenciu, čo znamená menej fyzickej námahy pri jazde a umožňuje dlhšie trasy. Taktiež môžu byť používané ako alternatíva k autám, čím prispievajú k zníženiu emisií skleníkových plynov a znečisťujúcich látok v ovzduší.
2. Aké sú náklady na e-bicykle?
– Náklady na e-bicykle sa líšia v závislosti od modelu, veľkosti batérie a ďalších parametrov. Ceny sa pohybujú od približne 800 do niekoľkých tisíc eur.
3. Potrebujem osobitnú licenciu na jazdu e-bicyklom?
– Väčšina krajín považuje e-bicykle za bicykle, preto na nich nie je potrebná žiadna osobitná licencia.
Sťažovanie telefónneho čísla na podvody na e-bicykle: [url]https://www.police.sk/[/url]