Elektrické bicykle sa tešia veľkej popularite v Severnej Amerike vďaka programom zľav na tieto bicykle, ktoré majú za cieľ podporovať ľudí k voľbe zdravších a udržateľnejších spôsobov dopravy. Avšak, plný rozsah účinku týchto pobídek je ešte stále nejasný. Sú nové jazdné návyky udržateľné? Kto najviac profituje z týchto programov? A sú tieto programy oplatiteľné?
Aby sme na tieto otázky odpovedali, výskumníci z Laboratória pre aktívnu dopravu (REACT) na UBC uskutočnili štúdiu zameranú na program dotácií na e-bicykle, ktorý poskytla District of Saanich v Britskej Kolumbii. Výsledky prinášajú zaujímavé poznatky o účinnosti týchto dotácií.
Program v Saanich bol realizovaný medzi rokmi 2021 a 2022 a ponúkal tri rôzne dotácie na základe príjmu, ktoré sa pohybovali od 350 do maximálne 1 600 dolárov. Výsledky štúdie ukázali pozoruhodný nárast prijatia e-bicyklov, pričom 93 percent účastníkov boli noví užívatelia e-bicyklov a 60 percent bola celkovo nových cyklistov.
Dôležitým zistením štúdie bolo, že väčšina nových užívateľov e-bicyklov pokračovala v ich pravidelnom používaní ako náhradu za cestovanie autom aj rok po kúpe. Títo jednotlivci v priemere zahrnuli e-bicykle do svojich každodenných rutín tri až štyri dni týždenne, čo viedlo ku významnému zníženiu cestovania autom o približne 30-40 percent alebo priemerne 48 kilometrov týždenne.
Navyše, dotácie mali najväčší vplyv na domácnosti s nízkymi príjmami, ktoré najviac znížili svoje cesty autom a emisie oxidu uhličitého. Medzi tými, ktorí dostali najvyššiu dotáciu vo výške 1 600 dolárov, až 8 z 10 jednotlivcov by si e-bicykel bez dotácie nekúpilo.
Štúdia tiež ukázala, že dotácie na e-bicykle sú nákladovo efektívnym spôsobom zníženia emisií oxidu uhličitého. Účastníci programu Saanich znižovali svoje emisie CO2 z cestovania o priemerne 16 kilogramov týždenne jeden rok po kúpe e-bicykla. Ohromujúco, tí, ktorí dostali najvyššie dotácie, dosiahli najvýznamnejšie zníženie používania automobilov a emisií oxidu uhličitého.
Na rozdiel od bežnej kritiky, štúdia zistila, že dotácie na e-bicykle sú konkurencieschopné s inými dotáciami na dopravu v Kanade. Náklady programu Saanich sa prekladajú na približne 190 až 720 dolárov na tonu emisií skleníkových plynov, čo ich robí nákladovo efektívnou voľbou v porovnaní s dotáciami pre elektrické autá.
V súvislosti s ďalším výskumom spolupracuje laboratórium REACT so Spolkovou provinciou B.C. a ďalšími výskumníkmi na štúdiu provincie šíreného programu dotácií na e-bicykle. Tento rozšírený výskum bude zohľadňovať faktory ako zmeny klímy, terén a dostupnosť bezpečných cyklistických trás, aby získali komplexnejšie porozumenie vplyvov na prijatie e-bicyklov a ich účinky.
Výsledky tejto štúdie poskytujú cenné informácie o účinnosti programov dotácií na elektrické bicykle. Tieto programy nielen podporujú ľudí, aby prevzali e-bicykle, ale aj prispievajú k zníženiu cestovania autom a emisií oxidu uhličitého. S dôrazom na domácnosti s nízkymi príjmami a ich špecifické potreby sa tieto pobídky ukazujú byť udržateľnými a nákladovo efektívnymi riešeniami v prechode k zelenšej budúcnosti.
Zdroje:
– Prognoza trhu: Trh elektrických bicyklov