V nedávnej žalobe si kanaďanka Kellyann Sharplesová nárokovala, že vadná lítiová batéria spôsobila fatálny požiar, na ktorom zahynul jej manžel Tim Lilley. Podľa súdnych dokumentov bol požiar spôsobený prehriatím batérie, čo viedlo k reťazovej reakcii, ktorá zapálila rôzne časti miestnosti.
Sharplesová tvrdila, že batéria elektrickej bicykliky mala poruchu, čo spôsobilo výtrysky plameňového plynu a premieňanie sa na nekontrolované kovové rakety. Tieto voľné články sa odraďovali po miestnosti, šírili oheň nekontrolovateľne a obaja Sharplesová a Lilley sa ocitli v pasti. Lilley sa snažil zistiť pôvod zvuku, ktorý ich prebudil, len aby zistil, že musí vykríkať ”požiar” a naliehajúcele odísť Sharplesovej.
Jedna zo spoločností menovaných v žalobe, Royer Batteries Corporation, však poprela zodpovednosť za požiar. Royer tvrdila, že keďže požiar bol spôsobený nedbalosťou Lilleyho alebo výrobcom elektrickej bicykliky, spoločnosť Daymak, Inc., nie je zodpovedná. Súdok odpovedal, že v základe pojistná udalosť.
Royer ďalej tvrdil, že Daymak nezohľadnila dostatočné bezpečnostné opatrenia proti prehrievaniu a predávanie svojich produktov. Tvrdili, že konštrukcia lítiovej batérie a systému nabíjania je nebezpečná sama osebe a nevarovala dostatočne o nebezpečenstve pretecenia prúdu počas nabíjania.
Je dôležité si uvedomiť, že tieto obvinenia sa zatiaľ nepreukázali pred súdom. žaloba poukazuje na komplikovanosť stanovenia zodpovednosti pri prípadoch požiarov batérií pre elektrické bicykle. Vzhľadom na nárast popularity elektrických bicyklov a skútrov je pre výrobcov dôležité mať na pamäti bezpečnosť a poskytovať jasné pokyny pre správne používanie, skladovanie a údržbu ich produktov. Zároveň sa musia aj spotrebitelia opatrne správať a dodržiavať odporúčané bezpečnostné postupy na minimalizáciu rizika takýchto incidentov.
Prípad Kellyann Sharplesovej, ktorá tvrdila, že vadná lítiová batéria spôsobila fatálny požiar vo Vancouveri, upozorňuje na priemysel elektrických bicyklov a potenciálne nebezpečenstvo spojené s poruchami batérií. Tento incident vyvoláva obavy o bezpečnosť lítiových batérií a zodpovednosť výrobcov za riešenie týchto obáv.
Odvetvie elektrických bicyklov zažíva v posledných rokoch významný rast, podporovaný stúpajúcim dopytom po udržateľných dopravných možnostiach. Podľa správy o výskume trhu od spoločnosti Grand View Research sa predpokladá, že globálny trh s elektrickými bicyklami dosiahne do roku 2025 hodnotu 38,6 miliárd dolárov pri ročnom raste 9,7% od roku 2018 do roku 2025. To naznačuje pozitívnu budúcnosť pre toto odvetvie, ale poukazuje aj na potrebu, aby výrobcovia mali na zreteli bezpečnosť.
Medzi hlavné obavy na trhu s elektrickými bicyklami patrí aj problém batérií. Používanie lítiových batérií, ktoré sú známe svojou vysokou energetickou hustotou, je bežné v elektrických bicyklov kvôli ich kompaktným veľkostiam, ľahkosti a schopnosti poskytnúť dostatočný výkon. Avšak tieto batérie nesú so sebou inherentné riziká, vrátane prehrievania, skratu a možných požiarov. Výrobcovia sú zodpovední za zavedenie vhodných bezpečnostných opatrení, aby sa zabránilo takýmto incidentom.
Prípad zahrňujúci Royer Batteries Corporation a Daymak, Inc. tiež otvára otázku zodpovednosti. Stanovenie toho, kto je zodpovedný za požiar v tomto prípade, je komplexné a vyžaduje dôkladné vyšetrenie. Výrobcovia, ako je Daymak, majú povinnosť navrhovať a vyrábať bezpečné výrobky, vrátane implementácie primeraných opatrení proti prehriatiu a preteceniu. Okrem toho by mali poskytnúť jasné upozornenia o potenciálnych rizikách spojených s používaním a údržbou ich produktov.
Na druhej strane zodpovednosť nesie aj samotný spotrebiteľ, pokiaľ ide o bezpečné používanie elektrických bicyklov. Mali by dodržiavať pokyny výrobcu, vrátane správnych postupov pri nabíjaní, a dodržiavať odporúčané bezpečnostné postupy. To zahŕňa správne skladovanie batérií, vyhýbanie sa úpravám zariadení a byť si vedomý rizík spojených s používaním.
Zabezpečenie bezpečnosti batérií elektrických bicyklov je nesmierne dôležité, keďže tento trh stále rastie. Výrobcovia musia investovať do výskumu a vývoja, aby zlepšili technológiu batérií, zvýšili bezpečnostné opatrenia a zaviedli prísnejšie kontrolné mechanizmy kvality. Vlády a regulačné orgány tiež zohrávajú kľúčovú úlohu pri stanovení a vymáhaní bezpečnostných štandardov pre odvetvie elektrických bicyklov.
Záverom, prípad Kellyann Sharplesovej, ktorá tvrdila, že vadná lítiová batéria spôsobila fatálny požiar, pripomína dôležitosť bezpečnosti v odvetví elektrických bicyklov. Výrobcovia aj spotrebitelia sa musia zamerať na bezpečnostné opatrenia, aby sa predišlo takýmto incidentom. Ako sa trh rozširuje, stáva sa nevyhnutným, aby výrobcovia investovali do výskumu, vývoja a kontroly kvality, aby sa riešili a minimalizovali riziká spojené s batériami.