Amsterodam sa nedávno dostal do povedomia médií so svojím oznámením, že bude skúšať novú technológiu, ktorej cieľom je automaticky obmedzovať rýchlosť elektrických bicyklov (ebike) v určitých častiach mesta. Táto iniciatíva vyvolala diskusiu medzi verejnosťou, no hlavným cieľom technológie s názvom Adaptive Speed Governance (ASG) je zvýšenie bezpečnosti na cestách pre všetkých účastníkov premávky.
Systém navrhnutý Paulom Timmerom z Townmaking Institute sa nesústredí iba na znižovanie rýchlosti ebikov, ale využíva platformu integrujúcu rôzne vrstvy priestorových informácií. Tieto informácie zahŕňajú pevne definované lokality, ako sú školy a rušné križovatky, ale aj dočasné zóny, ktoré môžu predstavovať potenciálne nebezpečenstvo. Do úvahy sa berú aj údaje o aktuálnom premávke. Pomocou pripojenia k tejto platforme cez technológiu 5G dokáže modul nainštalovaný na riadidlách ebiku presne zistiť jeho polohu a rýchlosť.
Pri približovaní sa k rušnej zóne modul upozorní jazdca. Ak jazdec pokračuje vo vysokých rýchlostiach, modul pošle signál na obmedzenie alebo vypnutie motora, čo jazdcovi značne ztíži udržiavanie rýchlosti. Cieľom tejto technológie nie je trestanie cyklistov, ale skôr zvýšenie ich povedomia o potenciálnych nebezpečenstvách a podpora zodpovednej jazdy.
Problém so rýchlosťou ebikov je obzvlášť aktuálny v Amsterodame, kde polovica všetkých ebikov v meste prekračuje povolený limit 25 km/h v dôsledku úprav. Tieto úpravy nielenže ohrozujú bezpečnosť na cestách, ale predstavujú aj významnú výzvu pre právne úrady. Zvlášť znepokojujúce sú tzv. fat bikes – ťažké, rýchle elektrické bicykle, často jazdené v rozpore so zákonmi, ktoré vyvolávajú poptávku po prísnejších pravidlách a vykonávaní práva.
Aj keď obmedzenie rýchlosti ebikov z diaľky môže vyvolať obavy o slobodu cyklistov, ako alternatívy sa uvádzajú napríklad zavedenie registračných značiek, povinná helma a rýchlostné kamery. Ďalej, integrácia ASG technológie do existujúcich displejov ebikov by mohla poskytnúť prístupnejší a efektívnejší spôsob zabezpečenia dodržiavania rýchlostných obmedzení.
Systém ASG nie je otestovaný iba v Amsterodame, ale Townmaking Institute plánuje jeho skúšanie aj v ďalších európskych mestách, ako sú Mníchov, Atény a Miláno. Dúfame, že preskúmaním jedinečných prostredí rôznych miest sa systém ďalej vylepší a rozšíri, aby zlepšil bezpečnosť na cestách pre všetky druhy vozidiel.
Zatiaľ čo použitie technológie ASG v automobiloch je stále vzdialenou perspektívou kvôli potenciálnemu odporu výrobcov áut, uvažuje sa o rozšírení tejto technológie na elektrické skútre a hromadnú dopravu. Cieľom Townmaking Institute je pokračovať vo vývoji mobilných riešení, ktoré uprednostňujú bezpečnosť a efektívnosť na cestách.
Implementácia technológie Adaptive Speed Governance (ASG) v Amsterodame upozorňuje na rastúcu obavu z rýchlosti ebikov a potrebu zlepšenia bezpečnostných opatrení na cestách. Trh s ebikami zažil v posledných rokoch významný rast, pričom elektrické bicykle sa stávajú čoraz populárnejším dopravným prostriedkom v mestských oblastiach.
Podľa predpovedí trhu sa predpokladá, že globálny trh s ebikami zažije medzi rokmi 2021 až 2026 ročný rast o viac ako 7 %. Činitele, ako je rastúca osveta o environmentálnej udržateľnosti, zvyšujúce sa dopravné preťaženie a vývoj batérií, poháňajú dopyt po ebikoch.
S nárastom používania ebikov však prichádza aj výzva zabezpečiť bezpečnosť cyklistov a ostatných účastníkov cestnej premávky. Úpravy vykonané na ebikoch, ako je zvýšenie rýchlosti nad povolený limit, sa stali rozšíreným problémom v mnohých mestách, vrátane Amsterodamu. To predstavuje riziko nielen pre samotných cyklistov, ale aj pre chodcov a motoristov.
Orgány činné v trestnom konaní majú problémy pri riešení tohto problému, keďže zisťovanie a sankcionovanie upravených ebikov môže byť náročné. Toto viedlo k diskusiám o možných riešeniach vrátane použitia technológie ASG. ASG si kládol za cieľ bezpečne obmedziť rýchlosť ebikov v určitých zónach a podporovať zodpovednú jazdu bez nadmerného obmedzenia slobody cyklistov.
Aj keď môžu vzniknúť obavy o obmedzenie slobody pri bicyklovaní, uvádzajú sa aj alternatívy, ako je zavedenie registračných značiek, povinná helma a rýchlostné kamery. Integrácia technológie ASG do existujúcich displejov ebikov môže ponúknuť prístupnejšie a efektívnejšie riešenie, ako zabezpečiť dodržiavanie rýchlostných obmedzení. Táto technológia ukazuje potenciál nielen v Amsterodame, ale aj v iných európskych mestách, kde sa plánujú skúšky v Mníchove, Aténach a Miláne.
Širší cieľ Townmaking Institute, ktorý vyvinul technológiu ASG, je zlepšiť bezpečnosť na cestách pre všetky druhy vozidiel. Systém ASG je momentálne testovaný v kontexte ebikov, no existuje potenciál jeho rozšírenia aj do iných oblastí, ako sú elektrické skútre a hromadná doprava. To odráža neustále úsilie o vývoj mobilných riešení, ktoré sa zameriavajú na bezpečnosť a efektívnosť na cestách.
Pre viac informácií o priemysle ebikov a bezpečnosti na cestách môžete navštíviť nasledujúce odkazy:
– ebiketrends.com
– safetyinmotioncampaign.org