V dôsledku série významných nehôd sa dvaja zákonodarcovia v Kalifornii snažia zakročiť proti jazde detí na elektrických bicykloch, pričom zdôvodňujú, že ide o otázku bezpečnosti. Prvé návrhy zákona, ktoré predložila zákonodarkyňa Tasha Boerner z oblasti San Diega, by zakázali jazdu na e-biku deťom mladším ako 12 rokov a vyžadovali od jazdcov bez vodičského preukazu absolvovať online bezpečnostný kurz, úspešne prejsť písomným testom a nosiť identifikačný doklad vydaný štátom pri jazde. Druhý návrh zákona od autora Damona Connollyho z Marin County by stanovil vekový limit 16 rokov pre jazdu na e-bike triedy 2, ktorým je možné pomocou plynu (throttle) posúvať bicykel až na rýchlosť 20 mph.
Odhaduje sa, že počet e-bikov sa v posledných rokoch v USA výrazne zvýšil. Podľa Business Insider sa v roku 2022 do USA dovezlo približne 1,1 milióna e-bikov, čo je viac než trojnásobok počtu z roku 2018. S nárastom ich používania však narastá aj počet tragických nehôd spojených s e-bikami v Kalifornii. V roku 2022 sa stali obetiam smrti 12-ročná dievčinka v Los Angeles, 15-ročný chlapec v Encinitas a 17-ročný chlapec vo Santa Clarite. Údaje zhromaždené výskumníkmi z Kalifornskej univerzity Berkeley o všetkých kolíziách s bicyklami v Kalifornii, vrátane e-bikov, ukazujú, že počet úmrtí a vážnych zranení dosiahol piatoročné maximum v roku 2022.
„Zatiaľ čo naďalej podporujeme udržateľné dopravné možnosti, musíme sa zaoberať ohromujúcim nárastom nehôd, aby sme zabezpečili bezpečnosť každého v našej komunite,“ povedal Connolly.
Aj keď tieto incidenty vyvolali obavy o detiach, ktoré jazdia na e-bikoch, údaje z núdzovej lekárskej pomoci nesúhlasia s názorom, že e-biky sú pre mladých ľudí nebezpečné, tvrdí Jared Sanchez, riaditeľ politiky Kalifornskej bicyklovej koalície.
Podľa prehľadu z Komisie pre bezpečnosť spotrebiteľských výrobkov Spojených štátov, ktorá skúmala viac než 53 000 prípadov za obdobie od roku 2017 do roku 2022, sú najviac ohrození ľudia vo veku od 25 do 44 rokov, nie deti. Táto veková skupina predstavovala 34% zo všetkých návštev pohotovosti súvisiacich s e-bikami v tomto časovom období, a to aj napriek tomu, že tvorí len približne 28% populácie USA podľa údajov z cenzusu. Najviac zastúpenou skupinou v návštevách nemocníc bolo vekové rozpätie od 45 do 64 rokov, ktorého zastúpenie predstavovalo 30% prípadov návštev pohotovosti, hoci táto skupina tvorí len 20% populácie USA. Okrem toho, aj veková skupina od 15 do 24 rokov bola zvýšene zastúpená, tvoria 18% návštev pohotovosti a 14% populácie USA.
Naopak, malé deti vo veku od 5 do 14 rokov menej pravdepodobne skončia v nemocnici v dôsledku nehody s e-bikom. Táto veková skupina predstavuje len 7% z návštev pohotovostí a 13% celkovej populácie.
Často kladené otázky:
1. Aké návrhy zákona boli predložené v Kalifornii týkajúce sa jazdy detí na elektrických bicykloch?
2. Prečo zákonodarcovia tvrdia, že jazda detí na e-bikoch je otázkou bezpečnosti?
3. Aký je odhadovaný počet e-bikov v USA a ako tento počet v posledných rokoch rastie?
4. Aké tragické nehody sa stali v Kalifornii spojené s e-bikmi a aký je výskyt úmrtí a vážnych zranení?
5. Čím sa zaoberá Jared Sanchez, riaditeľ politiky Kalifornskej bicyklovej koalície, v súvislosti s obavami o detiach jazdiacich na e-bikoch?
6. Ktorá veková skupina je najviac ohrozená pri jazde na e-bikoch podľa Komisie pre bezpečnosť spotrebiteľských výrobkov Spojených štátov?
7. Ako sa veková skupina detí vo veku od 5 do 14 rokov líši v počte návštev pohotovostí v porovnaní s ostatnými vekovými skupinami?
Definície:
– E-bik: Elektrický bicykel, ktorý je vybavený elektrickým motorom na pomoc pri jazde.
– Vodičský preukaz: Oficiálny doklad vydaný orgánom dopravy, ktorý oprávňuje osobu viesť motorové vozidlo.
– Identifikačný doklad: Doklad vydaný štátom, ktorý slúži na identifikáciu jazdca pri jazde na e-bike.
– MPH: Skratka pre míle za hodinu, jednotka rýchlosti.
– Kalifornská univerzita Berkeley: Prestížna verejná univerzita v Kalifornii, USA.
Súvisiace odkazy:
– Business Insider – najlepšie elektrické bicykle
– Kalifornský oddelenie verejného zdravia